Belangrijke punten coalitieakkoord

F683B90E-2A4C-4BD9-9F7B-4B32BC271355_1_201_a.jpegvrijdag 16 juni 2023 14:37

Geachte leden van de ChristenUnie,

Vanavond wordt het coalitieakkoord 2023-2027 “Toekomst voor het nieuwe land: Van, voor en door Flevolanders” gepresenteerd. Een belangrijk akkoord voor de toekomst van Flevoland. We zijn dankbaar voor het resultaat dat we hebben mogen bereiken en denken ook dat dit recht doet aan de verkiezingsuitslag.

Dat neemt niet weg dat we als fractie met heel veel terughoudendheid dit proces zijn ingestapt. We hebben daarbij veel gepraat met leden, het bestuur en andere betrokkenen. Het ongemak dat veel leden voelen bij de samenwerking met name met de PVV herkennen wij ook als fractie. Toch was er, op basis van de verkiezingsuitslag en de gesprekken met de verkenners, de noodzaak om te komen tot een stabiel provinciebestuur. Daarbij was het niet makkelijk om partijen te vinden die daar een bijdrage aan kunnen leveren en ook daadwerkelijk verantwoordelijkheid willen nemen voor onze mooie provincie. Vanuit die verantwoordelijkheid hebben wij een stap naar voren gezet om te komen tot een nieuw provinciebestuur. Dit heeft geleid tot een mooi inhoudelijk akkoord waar wij als fractie alle vertrouwen in hebben.

Een akkoord dat oog heeft voor de grote transities en uitdagingen waar wij als provincie een antwoord op moeten vinden. Voor u, maar ook voor toekomstige generaties. Dit is ook een akkoord dat deze antwoorden nadrukkelijk samen met onze inwoners wil formuleren en hen daarbij wil betrekken. We hebben als ChristenUnie een belangrijke bijdrage mogen leveren aan de totstandkoming van dit akkoord waarbij wij onze (kern)waarden en idealen nadrukkelijk terug kunnen vinden in de afspraken die wij met elkaar hebben gemaakt. Hieronder treft u een kleine greep uit de speerpunten waar we de komende jaren aan gaan werken.

Belangrijke punten voor de ChristenUnie in het nieuwe bestuursakkoord van Flevoland:

1. We gaan voor continuïteit; bestaand beleid zetten we zo veel mogelijk door en versterken we waar mogelijk.
  2. We willen onze inwoners actief betrekken en maken werk van burgerparticipatie door bijvoorbeeld burgerpanels in te zetten en een provinciaal ombudsman aan te stellen
  3. Gezamenlijke kernwaarden zijn integraal onderdeel van het akkoord; o.a. dat je mag zijn wie je bent en mag geloven wat je wil geloven in Flevoland.
  4. We zetten ons actief in voor de realisatie van de Lelylijn en maken ons hard voor een goede ontsluiting van noordelijk Flevoland.
  5. We investeren in de bereikbaarheid van (kleine) dorpen en het buitengebied
  6. Wij stimuleren gemeenten om de diverse doelgroepen op te nemen in hun woonvisies en zo in te zetten op betaalbare appartementen en woningen.
  7. Samen met de stakeholders stellen we een Flevolandse landbouwvisie op waarin we een stip op de horizon zetten voor de volle breedte van de sector.
  8. Wij stimuleren agrarisch natuurbeheer en
  9. We investeren fors in de kwaliteit van de natuur (o.a. bossenstrategie en biodiversiteit)
  10. We maken met het waterschap Zuiderzeeland een gezamenlijk actieplan voor de volledige implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW).
  11. We komen met een provinciaal klimaatplan richting 2050, in lijn met landelijke en Europese regelgeving (Klimaatakkoord). Er worden hierbij concrete tussendoelen opgesteld met een tussentijdse evaluatie.
  12. Wij zetten in op een afgewogen mix van duurzame energiebronnen met oog voor toekomstige generaties waarbij wij in het bijzonder aandacht hebben voor innovatieve initiatieven voor opslag.
  13. Ook in het mkb stimuleren we innovaties die bijdragen aan de transitieopgaven van deze tijd.
  14. De Zorgtafel, waarin zorgverleners, patiëntenorganisaties, brancheorganisaties, gemeenten, provincie en zorgverzekeraars samenwerken aan goede en toegankelijke zorg in Flevoland, wordt gecontinueerd
  15. We investeren in de bereikbaarheid en beleefbaarheid van de Flevolandse natuur
  16. Samen werken we aan een vitaal en gezond Flevoland door structureel extra te investeren in sport en gezondheid.

Een greep uit de middelen die we hier extra voor vrij maken

• 4 miljoen euro voor het versterken en bereikbaar maken van de natuur
  • 1 miljoen euro voor agrarisch natuur beheer
  • 2 miljoen voor het aanjagen van de energietransitie en klimaat
  • 2 miljoen voor zorg en gezondheid
  • 1 miljoen voor extra participatie van onze inwoners
  • 2 miljoen voor de opgaves die we hebben op water, bodem en klimaatadaptatie

Een belangrijk uitgangspunt bij alles wat we doen, is dat we  met oog op toekomstige generaties besluiten nemen, die bijdragen aan een toekomstbestendig Flevoland. Hierbij hebben we oog voor een vitale samenleving en een economie die niet gericht is op maximale groei, maar maximale bloei voor haar inwoners.

Mocht vragen hebben over het akkoord dan zijn wij natuurlijk altijd bereid om daarover met u in gesprek te gaan.

Het volledige akkoord kunt u hier teruglezen

Namens de fractie

Harold Hofstra, Ria Visser-Kapitein, Ab de Jong