De toekomst voor de visserij, maritieme sector en maritiem onderwijs

groepsfoto werkbezoek Urkvrijdag 02 december 2022 14:05

Afgelopen dinsdag 29 november heeft de ChristenUnie Flevoland een bezoek gebracht aan Urk. Samen met ChristenUnie Urk hebben we op de mooie visserijschool, ROC Friese Poort, geluisterd naar een aantal sprekers over de visserijsector, Port of Urk en maritiem onderwijs. Hierbij stond centraal wat we als fracties mee konden nemen, ook richting Den Haag.

Allereerst vertelde reder Jacob Kramer (Ekofish Group) over de huidige situatie bij de visserijsector. De visserij heeft ondersteuning nodig om de korte termijn te overbruggen. Voor de toekomst heeft de visserij kaders nodig, een Noordzeevisie en een toekomstperspectief. Wanneer er een nieuwe visserij wordt uitgevonden is er de tijd nodig om deze te bewijzen. De visserij wordt nu elke keer ingehaald door de politiek. Wanneer een visserij voor langere tijd wordt goedgekeurd, geeft dit duidelijkheid voor de vissers.

Bij de presentatie over Port of Urk, gegeven door projectleider Janko Lolkema en de programmamanager Maritieme Servicehaven Urk, Rogier Wilms, werd allereerst benadrukt dat Urk groeit. Deze groei geeft ook knelpunten. Er komen veel maatschappelijke opgaves samen in gebiedsontwikkeling, denk aan duurzaamheid, energie, menselijk kapitaal, circulaire economie, innovatie en kennisontwikkeling. Port of Urk heeft de juiste schaalgrootte voor oplossingen, maar heeft zowel de gemeente, de provincie en het Rijk nodig voor de volgende stap. Het is hierbij belangrijk om het integrale verhaal te vertellen.

Tenslotte kregen we input mee vanuit het maritiem onderwijs, van zowel het ROC als het Berechja college. Urk heeft hierin een unieke positie, en het is belangrijk dat kennis niet wegtrekt uit onze regio. Het doel is om het maritieme cluster op Urk toekomstbestendig te maken, er worden dan ook lijnen uitgelegd naar het bedrijfsleven vanuit de Provincie. Omdat er steeds meer studenten van buiten Urk op Urk maritiem onderwijs volgen, moeten er stappen ondernomen worden om studentenhuisvesting mogelijk te maken. Als afsluiting was het hartstikke leuk om een rondleiding door de school te krijgen!

werkbezoek Urk simulator