Werkbezoek in Zeewolde

Ark buitenkant.jpgvrijdag 25 november 2022 22:05

Samen met de ChristenUnie fractie van Zeewolde, 2 wethouders en onze fractie is er vrijdag 18 november een werkbezoek gebracht aan de gemeente Zeewolde. Dit om elkaar beter te leren kennen en een indruk opdoen van de plaatselijke cultuur en ontwikkelingen.

We hebben allereerst de Ark van Noach bezocht, die sinds april voor anker ligt bij het Tulpeneiland in Zeewolde. De Ark is in 2007 gebouwd door aannemer Johan Huibers met een evangelisatiedoel en heeft sindsdien  veel Europese havens aangedaan. Hoewel het Bijbelse verhaal van de Ark nog steeds wordt verteld en zichtbaar is door de   de dieren wil de sinds 2010 nieuwe eigenaar Aad Peters het bijbels thema verhaal breder trekken. De bezoeker zoekt zelf naar antwoorden en maakt zijn eigen verhaal. Het businessmodel van de Ark is nu dan ook zich te ontwikkelen als prominente toeristische attractie  in Zeewolde en ondersteuning voor de ontwikkeling van de cultuur het onderwijs. En net zoals bij de zondvloed staat de wereld nu ook voor een klimaatcrisis, waar volgens Aad meer bewustwording voor moet komen. Praktisch gezien kunnen de toiletten op het schip  gebruikt worden door de strandbezoekers en de vele fietsers die langs de langs de Knardijk trekken en de Ark kan ook worden gebruikt voor bedrijfsuitjes,  exposities, kerkdiensten e vanwege de aanwezige horeca faciliteiten. Alle randvoorwaarden zijn aanwezig voor een succesverhaal. Wat het ingewikkeld maakt is de benodigde milieuvergunning bij al die activiteiten in een Natura 2000 gebied, wat een uitdaging blijft.

Ark

Onze tweede stop was het wijngoed Wilgenhorst. Aan de rand van Zeewolde ligt 3,8 meter onder de zeespiegel en op kalkrijke zeebodem de prachtige nieuwe wijngaard van Geert Horlings, ongeveer 5.500 stokken en goed voor ruim 6.000 flessen wijn per jaar. De insteek van het bedrijf is kwaliteit en duurzaamheid. Zo halen ze 60% van de trossen weg om een beter resultaat te krijgen en wordt er geen druif weggegooid - daar wordt alcohol vrije parelwijn van gemaakt. Ook de schimmel en insecten bestrijding gebeurt op een zo duurzame mogelijke manier. Bij de oogst zijn een groot aantal vrijwilligers betrokken. Naast de wijnmakerij is er ontvangst- en proeflokaal en vinden er veel  maatschappelijke activiteiten plaats. De wijngaard heeft een prominente plek in Zeewolde ingenomen, toch is de grootste vijand nog steeds de woningbouwdruk. Een wijngaard ingepakt als stadspark lukt ecologisch niet en ergens anders opnieuw te beginnen kost veel tijd. Een mooie politieke uitdaging voor de politiek van Zeewolde.

Wijngoed