Amendement: Perspectief Programma Landschap van de Toekomst

foto amendement perspectief programma.jpgdonderdag 27 mei 2021 19:25

Woensdag 26 mei heeft de ChristenUnie samen met de volgende partijen, PvdA, SP, GL, CDA, JA21, 50plus, Denk met succes het amendement: Perspectief Programma Landschap van de Toekomst ingediend.

Met het amendement willen we bereiken om de perspectiefnota 2022-2025 als kader te hanteren voor de opstelling van de programmabegroting 2022 met uitzondering van het budget voor programma Landschap van de toekomst:

A) het budget voor de PlvdT vast te stellen op maximaal 100.000 euro voor de jaren 2022 en 2023.

B) het vrijgevallen bedrag ad €600.000 beschikbaar te houden binnen de brede bestemmingsreserve.

Doordat een meerderheid heeft ingestemd met het amendement is het aangenomen.

Klik hier om de volledige tekst van het amendement te lezen.

Toelichting

Het ontwerp Programma Landschap v/d Toekomst is vooral een visie stuk dat handvatten moet geven om hoge ruimtelijke kwaliteit in Flevoland te behouden of te versterken. Uitvoering van dit programma moet echter plaats vinden in de bestaande beleidsprogramma’s (bv. de RES, Bossenstrategie, LMS , Waterprogramma etc.). Kwaliteitsborging op de goede uitvoering van het PLvdT vergt vooral een ondersteunende bijdrage in de vorm van advies vanuit het PLvdT (+/- 1FTE) binnen de bestaande beleidsprogramma’s waarin de uitgangspunten van PlvdT moet worden toegepast. De uitvoering waaronder ook proces en communicatie kosten en de financiële consequenties van de maatregelen moet integraal onderdeel zijn van de verschillende beleidsprogramma’s waar het PLvdT effect op heeft.

Voor de met dit besluit vrijkomende middelen is vooralsnog geen bestemming en kan worden gebruikt om (tijdelijk) het weerstandniveau te versterken zodat indien nodig de Staten hier in de toekomst nog een oormerk aan kunnen geven ten behoeve van de Brede Bestemming Reserve (BBR).