Bokkensprongen

CU Flevoland PS en WS 2019-6 (2) portret.jpg
Door Klazien Jansen op 24 september 2019 om 10:21

Bokkensprongen

Bokken hebben over het algemeen niet zo’n geweldig imago. Kijk alleen al naar ons taalgebruik: de bokkenpruik op hebben, bokkig doen, bokkensprongen maken. Ook als Bijbelvaste christenen geven wij de voorkeur aan schapen boven bokken.

En dan is er het economische aspect: bokken leveren geen melk op en bokkenvlees is niet populair; daarom worden jonge bokjes vaak vrijwel direct na de geboorte geslacht of zelfs vernietigd. Dit trekt Bokkenboerin Lydia zich aan en onder haar enthousiaste begeleiding hielden wij als fractie een teambuildingsactiviteit met… jawel, bokken.

Naast een idealistisch motief bleek de Bokkenboerin ook iets te vertellen te hebben over teamwerk, communicatie en leiderschap. Bokken blijken net mensen: het zijn kuddedieren maar ze willen zich graag individueel profileren. Verrassend was het om te zien dat niet de grootste ‘praatjesmaker’ de leider van de kudde was, maar een veel rustiger type. Bokken zijn overigens niet bang om van leidersrol te wisselen wanneer dit uitkomt, waarbij ze dus gebruik maken van elkaars sterke kanten.

Een ander leerzaam punt was het ‘in de flow’ blijven. Tijdens een wandeling, waarbij de bokken los met ons meeliepen, bleken ze prima bij ons en elkaar te blijven, als kuddedieren. Maar op het moment dat wij gingen aarzelen, onze focus kwijtraakten, bleven ook de bokken staan en richtten zich op andere zaken. Ook daar kunnen we volgens mij iets van leren. Krijgen we mensen nog mee als we te veel stilstaan bij ons eigen functioneren, ons voortdurend blijven bezinnen? Kijkend naar de les van de bokken denk ik dat het belangrijk is vooral doelgericht ons werk te blijven doen.

Naast deze ludieke activiteit hebben we ons vervolgens ook bezonnen op onze eigen en elkaars kwaliteiten en valkuilen. We hopen hierdoor als (nieuw) team sterker te staan voor de uitdagingen van de komende vier jaar, door elkaar aan te vullen en te versterken.
En nu, met de les van de bokken nog vers in ons geheugen: vooruit met de geit!

De fractieleden van de ChristenUnie schrijven bij toerbeurt een persoonlijke blog. Hierin komen onderwerpen aan de orde die hen bezig houden en die zij belangrijk vinden. Wilt u reageren, stuur dan uw bericht aan ons fractiebureau.