Joods-christelijke traditie

20160111 Kesjer blog Janmaandag 11 januari 2016 09:20

In het Bijbelse jodendom liggen de wortels van het christelijk geloof. De samentrekking joods-christelijk wordt al sedert eind dertiger jaren van de vorige eeuw gebruikt en duidt op gemeenschappelijke waarden van het jodendom en christendom. De term ‘joods-christelijke traditie’ wordt vooral in politieke kringen gebruikt, meestal in de betekenis van de herkomst van de christelijke waarden en normen.

Weinig christenen zijn zich terdege bewust van de Joodse wortels van hun geloof. Het gevolg is dat christenen de Joodse achtergrond van hun geloof niet begrijpen en vervolgens, mede onder invloed van de media, niet de liefde (kunnen) tonen voor het Joodse volk en het land Israel, een Joodse natie sinds 1948. Het wordt hoog tijd dat christenen hun Joodse wortels gaan verstaan, want als christenen hebben we veel, zo niet alles (het evangelie: het verlossingswerk van Jezus, Jesjoea haMasjiach) aan hen te danken.

Sinds kort ben ik in contact gekomen met stichting Shoresh. Zij verzorgt al sedert jaren de zogenaamde Kesjercursus. Deze cursus heeft als doel inzicht te geven in de Hebreeuws-Joodse context van de Bijbel zodat je het Woord van God beter gaat begrijpen en je daardoor bewust wordt van de Joodse wortels van het christelijk geloof.

Door de bijbel met Joodse ogen te (leren) lezen, krijg je veel meer zicht op de komst van Jesjoea als Koning, het toekomstperspectief van Israël en de volkeren. En uiteindelijk verandert dit het beeld van wat je hebt bij de term ‘joods-christelijke traditie’, nu en in de toekomst, ook in politieke kringen!

De cursus start 4 februari a.s. in Lelystad. Voor meer info: www.shoresh.nl/kesjer-cursus.

Jan van Dijk,
Fractieondersteuner