Drie handen vol

20151214 drie handenmaandag 14 december 2015 11:09

Het gebeurt niet vaak dat een thema de gemoederen in de samenleving zo hevig beroert als nu het geval is met radicalisering. De afgelopen week was er veel aandacht voor de rol die het onderwijs heeft bij het tegengaan van radicalisering. Ook in Almere, naar aanleiding van de aanhouding van een Almeerse jongere die op weg leek te zijn naar Syrië.

Op de vraag hoeveel geradicaliseerde jongeren er in Almere wonen, antwoordde de burgemeester: ‘drie handen vol.’ En geruststellend voegde hij aan toe: ‘Deze vijftien jongeren hebben we in beeld.’ Duidelijk is dat je niet als radicaal geboren wordt, maar dat radicalisering een proces is dat zich ontwikkelt tijdens de adolescentie en in de volwassenheid. Maar hoe weet je of jouw introverte, licht-depressieve puber zich ontwikkelt tot een radicale puber?  

Het opgroeien speelt zich voor een belangrijk deel af binnen de context van de school. Daarom is het van belang dat docenten kunnen omgaan met radicalisering in de klas. Dat dit niet zo gemakkelijk is, blijkt uit de huidige discussie over radicalisering in het onderwijs. Daarin komt naar voren dat docenten wel willen, maar een hoge werkdruk hebben en niet voldoende toegerust zijn voor deze nieuwe taak. Alle (ervarings-)deskundigen zijn het over eens dat ouders een belangrijke signaleringsrol hebben. Er is een hulplijn1 ingericht waar ouders naar toe kunnen met hun vragen.

Over de rol van de overheid haalde onze nieuwe politiek leider Gert Jan Segers, op een bijeenkomst over Islamisering, Romeinen 13 aan. In de verzen 1-4 staat (BGT): “Iedereen moet het gezag van de overheid accepteren. Want de macht van de overheid komt van God. Alle macht die mensen hebben, heeft God hun gegeven. Verzet je dus niet tegen de overheid. Want anders verzet je je tegen iets dat God zelf heeft ingesteld. En dan zal God je straffen.“

Een goed samenspel tussen ouders, overheid en de school lijkt me een onmisbare voorwaarde om vroegtijdig signalen van radicalisering onder jongeren te herkennen en te bestrijden. Een effectieve aanpak van radicalisering in het onderwijs houdt rekening met Romeinen 12: 14-21 (BGT): “Laat je niet overwinnen door het kwaad. Maar overwin het kwaad door het goede.” En Romeinen 13:10 (BGT): “Als je van de ander houdt, zul je hem geen kwaad doen. Het gaat er dus om dat jullie elkaar liefhebben. Dat is alles wat de wet van je vraagt.”

Lloyd Ferdinand
Medewerker Statenfractie Christen Unie

Labels
Weblog

« Terug

Archief > 2015 > december

Geen berichten gevonden