Andere tijden, nieuwe rol

groep breeddinsdag 26 mei 2015 11:18

Met welgemeende felicitaties hebben we vorige week het nieuwe college van gedeputeerde staten aan het werk gezet. Een college dat bestaat uit VVD, CDA, SP en D66. Een college dus waarin de ChristenUnie (net als de Partij van de Arbeid) niet meer deelneemt. Dat vraagt om een andere rol.

Vier jaar geleden trad de ChristenUnie voor het eerst toe tot het dagelijks bestuur van de provincie Flevoland. Na de verkiezingen in 2011 waren vier partijen nodig voor het vormen van een meerderheidscoalitie, en op basis van de getalsmatige verhoudingen besloten we om met CDA een gezamenlijke gedeputeerde te leveren. In deze periode hebben we veel kunnen bereiken, vooral ook in overleg met onze coalitiegenoten. Bij een coalitie hoort onderhandelen: geven en nemen, gunnen en oogsten. Soms in de achterkamertjes, maar gelukkig ook vaak in het openbaar.

Nu we niet langer bij de coalitie horen zullen we weer op een andere manier moeten werken: minder onderhandelen, maar vooral op basis van argumenten zoeken naar steun voor onze voorstellen. Dat doen we bij de oppositie- en coalitiefracties. We zullen wat vaker de media zoeken, en misschien ook af en toe wel eens wat ‘verontwaardigd’ naar buiten komen. Kortom, we moeten onze weg vinden als oppositiepartij. Dat doen we wel op een manier die bij de ChristenUnie past: betrouwbaar, aanspreekbaar en gericht op de inhoud. Ook in onze (nieuwe) rol zullen we blijven werken aan onze opdracht: dienstbaar te zijn in Gods Koninkrijk en bijdragen aan een mooie toekomst voor alle inwoners van Flevoland!

Roelof Siepel

Archief > 2015 > mei