Politiek spel

Pionmaandag 13 april 2015 09:44

Het is een spannende tijd voor het bestuur in de provincie. De informateur is gevraagd om een advies uit te brengen. Dat heeft zij woensdag 8 april jl. gedaan. In dit advies heeft zij aangegeven dat een aantal partijen op basis van een gedeelde visie en ambitie een eventueel te vormen coalitie kan gaan onderzoeken.

Inmiddels is er een formateur aangesteld die partijen bij elkaar gaat brengen om de toekomstige coalitie te vormen en samen aan een coalitieakkoord te werken. Het is een boeiend schaakspel om te zien welke rollen de diverse partijen op zich kunnen nemen in dit proces.

Ook de ChristenUnie is een speler in dit spel. Weliswaar een kleinere speler gezien het aantal zetels dat wij vertegenwoordigen in de Staten van Flevoland. Maar in de vorige Statenperiode is duidelijk geworden dat ook een kleine partij als de onze een belangrijke rol kan vervullen in de coalitie.

Hoe kunnen we ons Christelijke geluid de komende Statenperiode laten horen? Krijgen we een rol in de coalitie, of gaan we oppositie voeren? Beide rollen vragen ieder om een eigen strategie. Hoeveel mogen we vertrouwen op ‘eigen’ kunnen en hoeveel durven we over te laten aan het bestuur van onze Hemelse Vader? Eén ding is zeker: van Hem mogen we alles verwachten. Zó zijn we de verkiezingen in gegaan en zó hebben we dat ook bij Hem neergelegd. Hij heeft Zijn zegenende hand over ons uitgestrekt en dat mocht leiden tot winst voor de ChristenUnie in elke gemeente in Flevoland.

Wat de toekomst brengen moge... mij geleidt des Heren hand.

Johan Timmermans

Archief > 2015 > april