EU of geen EU, is dat de vraag?

Lloyd Ferdinandzondag 09 februari 2014 21:12

Kortgeleden heb ik samen met statenleden uit de Randstad Regio, die bestaat uit de provincies Flevoland, Utrecht, Noord- en Zuid-Holland, een werkbezoek gebracht aan Brussel. In het Huis van de Nederlandse Provinciƫn kregen we enkele presentaties over de economische positie van Nederland en de Randstad Regio in relatie tot de andere regio's en EU- landen. We brachten ook een bezoek aan het Europees Parlement en het Vlaams Parlement.

Mijn indruk is, dat Nederland flink meebetaalt aan de EU, maar ook behoorlijk profiteert van de fondsen van de EU. Flevoland zag er zeer waarschijnlijk heel anders uit, zonder de subsidies van de EU. Ook blijkt dat ons land een grote economische macht binnen de EU is, maar dat we als land en als regio economisch flink aan de bak moeten willen we die positie behouden.

Is de EU dan in alle opzichten een zegen voor Nederland? Zeer zeker niet! Maar als je hoort dat 766 parlementariërs uit de EU-landen er alles aan doen om consensus te bereiken over zeer belangrijke gemeenschappelijke kwesties, dan vraag ik me af hoe Europa er vandaag uit zou zien zonder de EU. Met het beeld van de vele jonge Europeanen in het gebouw van het Europees Parlement en de geschiedenis van Europa in mijn achterhoofd zeg ik: een beter alternatief voor Europa is er niet.

Lloyd Ferdinand
Burgercommissielid