Geef kwetsbare jongeren een kans!

Lloyd Ferdinanddinsdag 10 december 2013 09:18

Op de Statenvergadering van 13 november jl. heeft de PvdA samen met de ChristenUnie een motie ingediend, waarin aandacht wordt gevraagd voor kwetsbare jongeren met grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat om jongeren die een traject in de zwaardere jeugdzorg hebben afgesloten en het vaak extra moeilijk hebben om hun leven op het goede spoor te krijgen en te houden.

In het recente verleden heeft de provincie - binnen de Sociale Agenda - participatieprogramma’s voor kwetsbare jongeren ontwikkeld en in uitvoering genomen. Ik denk aan Assessments in het Voortgezet Speciaal Onderwijs en het project Life coach. Echter met de toename van de jeugdwerkloosheid (zie grafiek van het Nederlands Jeugd Instituut) neemt ook de werkloosheid toe onder jongeren met een jeugdzorgverleden.

Het College is daarom gevraagd om binnenkort een voorstel te presenteren om deze groep jongeren te ondersteunen. Aan de ambtenaren geven wij de suggestie mee om samen te werken met relevante partners, waaronder de gemeenten, scholen, UWV en – niet te vergeten – de bedrijven, die het maatschappelijk ondernemen hoog in het vaandel hebben staan. Ook zullen initiatieven zo dicht mogelijk bij de doelgroep moeten worden georganiseerd. Denk hierbij aan de goedlopende projecten als Kanspunt Centrum Jeugd en Gezin van Lelystad, een laagdrempelige voorziening  waar jongeren tot 18 jaar maatwerktrajecten worden aangeboden.

Lloyd Ferdinand

Bron: Nederlands Jeugd Instituut