Nietszeggende lijstjes

thumb_freek_brouwer (1)maandag 25 november 2013 11:38

In Nederland houden we van lijstjes met wie de beste is. Of dat nu wel of niet klopt maakt niet zoveel uit. Elke week hebben we weer het lijstje waarin wordt aangegeven welke politieke partij het beste scoort. Dat straks met de verkiezingen het weer anders uitpakt maakt niet zoveel uit.

Ook hebben we de lijstjes met de beste scholen. Op dubieuze gronden worden deze samengesteld, bijvoorbeeld aan de hand van de eindtoets van cito. Naar het proces wordt niet gekeken. We volgen hierin de Amerikanen, hoewel die hier inmiddels van zijn teruggekomen, vanwege de verschraling van het onderwijs. Sterker, Amerikaanse onderwijskundigen wijzen op de tekortkomingen van deze benadering. Er zijn trucjes genoeg te bedenken om een wat hogere score op een toets te krijgen, te beginnen met 'training for the test'. Laatst stond er in de Quote een interview met de directeur van Squla dat met allerlei oefeningen komt om te trainen voor de citotoets. RTL4 is aandeelhouder. Vandaar dat zij met deze lijstjes komen. Vervolgens neemt de media deze lijstjes zeer serieus. Scholen worden min of meer politiek en maatschappelijk gedwongen om zich hierdoor te laten leiden. Een ramp voor de inhoud van ons onderwijs. Onvoorstelbaar dat iemand als prof. Jaap Dronkers hieraan meewerkt. Het gekke is dat hij zijn eigen lijstjes onderuit haalt door te zeggen dat je dit moet vergelijken met het aantal pk's van een auto. In zijn optiek is dus bijvoorbeeld een 'kale oude bak' met veel pk's beter dan een moderne wagen met alles er op en er aan, maar die alleen wat minder pk's heeft. Gelukkig zijn de meeste onderwijskundigen het er over eens dat zo'n lijstje nietszeggend is. Hopelijk gaat de rest van de wereld dit ook nog inzien.

Freek Brouwer
Statenlid