Het aftellen is begonnen...

thumb_Lloyd_Ferdinandmaandag 07 oktober 2013 19:46

Nog vòòr de herfstvakantie neemt de Tweede Kamer de nieuwe Jeugdwet in behandeling. Als daarna ook de behandeling in de Eerste Kamer volgens het plan van dit kabinet verloopt, dan volgt in 2014 de publicatie van deze Wet in het Staatsblad.

Per 2015, dus over 14 maanden, zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de preventie, ondersteuning, hulp en zorg voor jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen. Er zijn verschillende zorgen hierover. Sommigen vragen zich af of het overhevelingsproces niet te snel gaat. Ook vraagt men zich af of elke jeugdige de zorg krijgt die gewenst is en of er daarbij geen kwaliteitsverschillen zullen ontstaan tussen grote en kleine gemeenten.
Ook in Flevoland worden die zorgen onderkend. Door de provincie en door de gemeenten wordt hard gewerkt om de transitie goed aan te pakken. Al jaren is ingezet op  een goede aansluiting tussen provinciale jeugdzorg en jeugdbeleid via het programma GAAF. Er is een vaste gezamenlijke overlegstructuur met gemeenten, zowel ambtelijk als bestuurlijk. Er zijn diverse stimulansen om meer te experimenteren en te innoveren. De provincie betrekt gemeenten nadrukkelijk bij de beleidsontwikkeling en stelt kennis en informatie beschikbaar aan gemeenten o.a. door in alle gemeenten workshops jeugdzorg en jeugdbeleid te houden.

Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat er geen enkel kind tussen wal en schip raakt als gevolg van de uitvoering van deze nieuwe Jeugdwet. Dit is al jaren de inzet van de ChristenUnie.

Lloyd Ferdinand
Burgercommissielid