Bescheidenheid

thumb_Roelof_Siepelmaandag 30 september 2013 19:16

Een telefoontje op donderdagmorgen: kun je maandagmiddag in Emmeloord zijn, Tweede Kamerlid Carla Dik brengt een werkbezoek. Het onderwerp hoeft niet aangekondigd te worden, het zal gaan over de proefboringen naar schaliegas.

Afspraken afgezegd en in het beste pak op maandagmiddag naar Emmeloord. We hebben in de provincie al eerder discussie gehad over schaliegaswinning en weet dat er nogal wat vragen bij gesteld kunnen worden. Vragen over de risico's op gebied van veiligheid en milieu, maar ook vragen over de bijdrage van schaliegas aan onze energiemix of de impact op het landschap. Eind 2012 spraken de staten zich ook al uit tegenproefboringen. Zelf ben ik erg bezorgd geraakt over de gevolgen van schaliegaswinning voor Noordoostpolder: een internationaal toonaangevend agrarisch productiegebied, met een uitstekende naam op gebied van voedselveiligheid. Zoveel redenen om geen boringen te doen naar schaliegas.

Onderweg naar Emmeloord hoor ik op de radio een verslag van het maatschappelijk verzet dat in Boxtel is ontstaan. Ook het Brabantse Boxtel is één van de locaties die genoemd worden voor proefboringen, en uit het verslag blijkt dat alle registers open getrokken worden om dit te voorkomen. Nu geniet ik graag van de vergezichten in de polder, maar hier geen borden langs de weg, geen massale oploop bij het gemeentehuis of bussen naar Den Haag. Wel een kamerlid dat zich oprecht zorgen maakt en zich in wil zetten om de proefboringen te voorkomen. Gelukkig heeft minister Kamp inmiddels besloten om meer tijd te nemen voor onderzoek, maar de discussie komt vroeg of laat vast terug. Wat mij betreft mogen de inwoners van Flevoland dan wel wat meer van zich laten horen: schaliegas past niet bij Flevoland!

Roelof Siepel

Archief > 2013 > september