Ontluisterend

aardappels 008maandag 25 maart 2013 11:02

Verspilling van voedsel. Enkele feiten en cijfers: wereldwijd verdwijnt er tussen de 30 en 50 procent van al het geproduceerde voedsel in de vuilnisbak. Het Britse instituut IME stelt dit in de studie ‘Global Food’. Als we de verspilling op Nederlands niveau bekijken, dan zien we dat elke Nederlander jaarlijks zo’n 50 kilo (dat is 14%van ons eten, per gezin zo’n 150 kg), bruikbaar voedsel in de vuilnisbak gooit.

Volgens cijfers van consumentenvoorlichter Milieu Centraal blijkt dat -alles bij elkaar genomen- er jaarlijks voor 4,4 miljard euro aan voedsel wordt weggegooid. Het gaat hier om afval van consumenten, restaurants en supermarkten. Als we dit vertalen naar de consumenten dan is dat 2,4 miljard euro, omgerekend per Nederlander zo’n € 155.
Dit zijn onthutsende cijfers. Als ik dit op mij laat inwerken, vraag ik mij af hoe dit er in de toekomst zal zijn. Er is nu al een tekort aan voedsel: de wereldbevolking groeit waardoor de voedselproductie de komende 40 jaar zal moeten toenemen met zo’n 70%. Daar tegenover staat dat de landbouwgrond om voedsel te produceren wereldwijd afneemt.

De oorzaken van de verspilling zijn de consument die te royaal inkoopt en in te grote porties kookt. Ook het niet goed gebruiken van de houdbaarheidsdatum is een belangrijke oorzaak, waarbij we zien dat jongeren makkelijker voedsel weggooien dan ouderen. Eén van de effecten van deze verspilling zien we ook terug in de cijfers van het verlies van water. Wereldwijd werd er zo’n 550.000 miljard liter water verspild voor voedsel wat niet gebruikt of geconsumeerd werd. Dit alles betekend dat wij ons steeds vaker moeten afvragen of wij ook in het consumeren rentmeesters zijn!

Bert van der Vegte
Fracieassistent