Innovatief vervoersconcept

Superbus Jan-Ericdinsdag 23 oktober 2012 19:45

In het coalitie-akkoord hebben wij het volgende laten optekenen: wij vinden een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding naar het Noorden via de Noordoostpolder van belang. De ChristenUnie heeft zich ingezet om dit te realiseren in de vorm van de Superbus.

Wat voor ons destijds begon als een ludieke tegenhanger van de magneetzweefbaan, is werkelijkheid geworden. Een dag nadat de Superbus de goedkeuring van de RDW had gekregen om de weg op te mogen, heb ik een ritje mogen maken. En eerlijkgezegd, een droom kwam uit.

Het ging ons aanvankelijk helemaal niet om die bus, maar zoals bij wel meer zaken waar je dieper induikt, kwam het besef dat het verstandiger is te investeren in het vervoermiddel dan in infrastructuur. Hadden we 100 jaar geleden dezelfde techniek gehad als nu, dan waren er waarschijnlijk geen rails geweest. Investeer je in een hoogwaardig vervoermiddel dan investeer je eigenlijk in een vervoersconcept. En innovatieve vervoersconcepten daar willen wij het de komende tijd nog wel eens over hebben. Dus zetten we de superbus weer op de kaart!

Jan-Eric Geersing

Archief > 2012 > oktober