Afspraak is afspraak

donderdag 31 mei 2012 21:58

'Crisis op het nippertje afgewend'. Met deze kop opende Omroep Flevoland donderdagochtend na een lange en bewogen dag in het provinciehuis. Gelukkig verscheen er vlak daarna ook nog een ander bericht op de site van de omroep: 'Provincie wil brede discussie over natuur'. Beide berichten vatten de gebeurtenissen van de afgelopen weken treffend samen.

Het OostvaardersWold houdt de gemoederen in Flevoland al sinds 2004 bezig. Het gaat om de aanleg van circa 1800 hectare natuur die de Oostvaardersplassen via het Horsterwold met de Veluwe verbinden. Waar de provincie aanvankelijk een opgave van het Rijk moest uitvoeren, is bij de komst van het eerste kabinet Rutte (2010) een streep door deze opgave gezet. Het geschil hierover tussen provincie en Rijk is dit voorjaar door de rechter in het nadeel van Flevoland beslecht, nadat vlak daarvoor de Raad van State ook het inpassingsplan (bestemmingsplan) vernietigde.

Na de verkiezingen in 2011 hebben ChristenUnie, VVD, PvdA en CDA een coalitie gevormd en een coalitieakkoord gesloten. In het akkoord is afgesproken dat wij door willen gaan met de aanleg van het OostvaardersWold. Met name voor de Partij van de Arbeid was en is dit een belangrijke afspraak. Hoewel de ChristenUnie tegenstander was en is van de oorspronkelijke plannen voor OostvaardersWold, konden wij bij de coalitievorming toch instemmen met deze afspraak. Belangrijke aspecten die wij daarbij afspraken waren (onder andere) het voorkomen van onteigening, betrokkenheid van agrariers door bijvoorbeeld agrarisch natuurbeheer en een maximalisering van de financiele bijdrage vanuit de provincie.

Wij willen als ChristenUnie-fractie open en eerlijke politiek bedrijven. Dat betekent ook dat voor ons geld: afspraak is afspraak. Bij de coalitieonderhandelingen heeft elke partij moeten geven, maar ook kunnen nemen. De ChristenUnie-fractie is blij met het totaalpakket en is daarom loyaal aan de afspraken over uitvoering van het OostvaardersWold.

Nadat Flevoland in maart van dit jaar zowel de financiering als het ruimtelijk kader bij de rechter onderuit zag gaan, is er een nieuwe situatie ontstaan. Immers, OostvaardersWold kan en mag niet meer volgens de oorspronkelijke plannen gerealiseerd worden. Op verzoek van provinciale staten zijn daarom door het college een aantal scenario's uitgewerkt voor een mogelijk vervolg. De scenario's varieren van helemaal stoppen tot voortzetting in gewijzigde vorm. Helaas roepen deze scenario's meer vragen op dan dat ze beantwoorden. De provincie en de natuurorganisaties hebben veel gronden in het gebied aangekocht, maar voor de ChristenUnie is het een belangrijke vraag of deze eigendommen wel de meest ideale locaties voor natuurontwikkeling zijn. Daarom wil een grote meerderheid van provinciale staten een brede discussie over de toekomst van natuur in Flevoland.

De ChristenUnie is voorstander en mede-initiatiefnemer van deze brede discussie. Dit doet niets af van de afspraak die wij met PvdA, VVD en CDA gemaakt hebben over het OostvaardersWold. Nu het Rijk een streep gezet heeft door de oorspronkelijke plannen en de provincie eigenaar is van locaties waar natuur ontwikkeld kan worden, vinden wij dat er in Flevoland in de geest van het oorspronkelijke plan ruimte mag zijn voor nieuwe natuur. Dat zal waarschijnlijk geen natuur zijn die de Oostvaardersplassen en de Veluwe verbindt, maar natuur die -wat ons betreft- op locaties ligt waar veel mensen er van kunnen genieten.

Voor dit nieuwe plan is een open mind van alle partijen nodig. In de samenwerking met VVD, CDA en PvdA is de laatste tijd gebleken dat elke fractie haar eigen weg moet vinden om aan dit open proces te beginnen. Een proces dat binnen de poltieke samenwerking van vier partijen tot wrijving heeft geleid, maar uiteindelijk ook tot een gezamenlijk voorstel om te komen tot nieuwe natuur in Flevoland.

Roelof Siepel

Archief > 2012 > mei