Asociaal

dinsdag 19 oktober 2010 09:42

Het kabinet Rutte wil de onderkant van de arbeidsmarkt hervormen. Dit staat in het Regeerakkoord. Het betreft ondermeer kwetsbare groepen die gebruik maken van de Wajong regeling. Deze arbeidsgehandicapten zullen straks zoveel mogelijk bij reguliere werkgevers aan de slag moeten. Voor deze groep worden persoonlijke voorzieningen aan een maximum gebonden en zijn middelen voor re-integratie alleen nog maar selectief inzetbaar.

In Flevoland heeft  de ChristenUnie zich sterk gemaakt voor de kwaliteit van de samenleving. Een belangrijk doel daarbij is bereiken dat kwetsbare groepen kunnen (blijven) participeren aan de arbeidsmarkt. Een Provincie beschikt niet over uitgebreide beleidsinstrumenten om deze groep optimaal te helpen. Maar als er mogelijkheden zijn, pleiten wij  voor aandacht voor deze burgers met een licht verstandelijk of lichamelijk handicap.

In sociale werkplaatsen wordt nuttig werk verricht. In productie-afdelingen binnen, maar ook buiten bijvoorbeeld bij het groenonderhoud. Als het beleid van deze regering ertoe leidt dat de sociale werkplaatsen worden gesloten en deze groep werkloos thuis moet zitten, dan belanden Wajongers in een langdurige uitzichtloze situatie. Ik vind dit asociaal beleid en slecht voor de samenleving.

Lloyd Ferdinand
Burgercommissie lid Samenleving