Opmaat naar verkiezingen

maandag 27 september 2010 17:38

Over zo’n vijf maanden zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten. Voor de vakantie leek het allemaal  nog ver weg, maar nu de zomer voorbij is lijkt het opeens heel snel te gaan. In de dagelijkse politiek van de provincie Flevoland werpen de verkiezingen al hun schaduwen vooruit en ook binnen de ChristenUnie wordt volop aan de voorbereidingen gewerkt.
In de Flevolandse politiek merk ik dat deze periode van vier jaar op z’n einde loopt, bijvoorbeeld omdat discussies die we eigenlijk zouden moeten voeren uitgesteld worden tot na de verkiezingen. Zo wist CdK Verbeek in de laatste commissievergadering te melden dat een discussie over het imago van de provincie maar aan de onderhandelaars overgelaten moet worden. Hij heeft vast niet bedoeld dat het in een achterkamertje moet gebeuren, maar daar zal het in de praktijk straks toch op neerkomen. De onderhandelingen zullen overigens boeiend worden, niet alleen voor wat betreft de deelnemers. Ik denk dat de onderhandelingen voor een belangrijk deel in het teken zullen staan van een ‘nieuwe’ provincie Flevoland: welke taken doen we nog wel, en welke taken niet? Het zittende college lijkt de rit uit te zitten in afwachting van fundamentele keuzes, en dat maakt de politiek er in deze laatste maanden niet leuker op. Dit betekent dan weer niet dat er niets te doen is, we gaan nog een paar drukke maanden tegemoet.

Naast de dagelijkse politieke beslommeringen wordt ook binnen de ChristenUnie volop gewerkt aan de voorbereidingen van de verkiezingen. Namens de fractie ben ik penvoerder voor het schrijven van het concept-verkiezingsprogramma. Al een aantal weken voert de selectiecommissie gesprekken met kandidaten en zo langzamerhand worden ook de voorbereidingen voor de campagne getroffen. Nog voor het einde van dit jaar moeten het programma en de kandidatenlijst worden vastgesteld, en vanaf begin februari zal ook de campagne losbarsten.
Als fractieleden zien we elkaar met grote regelmaat. Afgelopen week ontmoette ik ook de leden van ons provinciaal bestuur, en binnenkort zullen de twaalf provinciale lijsttrekkers en campagneleiders elkaar ontmoeten. Van deze ontmoetingen krijg ik veel energie: de ChristenUnie kent veel betrokken en enthousiaste mensen! In een periode waarin de dagelijkse politiek en de aanstaande verkiezingen door elkaar heen lopen is het extra druk, en ben ik blij met zoveel mensen die met elkaar willen werken aan onze partij, de provincie Flevoland en de komst van Gods Koninkrijk! Het weten dat ik in Zijn dienst daar een bijdrage aan mag leveren is de grote Energiebron!

Roelof Siepel

Archief > 2010 > september