ChristenUnie en SGP blijven pal staan achter Israël

maandag 28 juni 2010 12:31

Donderdagmiddag 17 juni was ik rond 13:00 uur in Den Haag op het Binnenhof . De nieuwe ChristenUnie fractie legde op dat moment de eed af in de Tweede Kamer. Voor het Binnenhof was er een enorme groep mensen, versierd met de nationale vlag van Israël: een blauw gekleurde pro-Israëlmanifestatie.

In de afgelopen weken heeft Israël het flink moeten ontgelden in de media. Nog voor enig onderzoek is gedaan naar feiten rond de Gaza-Flotilla, werd Israël door 189 landen en 222 internationale organisaties, inclusief de VN, veroordeeld. In een brief vraagt het Ministerie van “Public Diplomacy & Diaspora”, n.a.v. de Gaza-flotilla affaire, steun van haar vrienden en schrijft ze o.a.:

“Let us be clear. We are not asking for blind support for the government’s position. Even within Israel there is criticism over the handling of the flotilla operation and the policy that led to it. We are a country that cherishes as our highest ideal the freedom to speak one’s mind and criticize. We are however, asking for help against the effort to delegitimize and dehumanize our country, an effort led by those who would deny us our very right to exist. The flotilla was a political act, not a humanitarian one and the ultimate goal of those who choose violence is not peace, but our destruction.”

Enkele organisaties hadden daarom de handen ineen geslagen om te laten zien dat er in Nederland vele trouwe vrienden van Israël zijn en dat zij verlangen naar evenwichtige berichtgeving, waarin ook aan Israëls situatie recht wordt gedaan. Na enkele toespraken met veel steunbetuiging door de demonstranten, liep de groep in een honderden meters lange stoet van het plein voor het Binnenhof naar de Israëlische ambassade op het Buitenhof. Voor het Buitenhof werd een “verklaring van solidariteit en vriendschap”, getiteld “Om Sions wil niet zwijgen”, overhandigd aan de ambassadeur van Israël.

De kersvers beëdigde Tweede Kamer leden Joël Voordewind (ChristenUnie) en Kees van der Staay (SGP) waren daarbij aanwezig en spraken een kort woord waarin ze steun betuigden aan het volk en land van Israël.

Jan van Dijk

Archief > 2010 > juni