ChristenUnie beweegt naar CDA!?

donderdag 11 februari 2010 09:23

Afgelopen zaterdag was ik op de markt in Lelystad om campagne te voeren voor de ChristenUnie in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen. De ChristenUnie was er volop van de partij en stond, met haar blauwe caravan, naast de rode kraam van de SP. De meeste voorbijgangers wezen de folder van de ChristenUnie af maar er ontstonden ook heel interessante spontane gesprekken, enkele malen over geloofsvraagstukken.
Eén van de voorbijgangers gaf aan dat de ChristenUnie moet oppassen dat het niet dezelfde kleur krijgt als het CDA. In het RD van zaterdag 23 januari stond een artikel waarin Prof. Dr. G. Harinck (CDA) niet uitsluit dat de partij (ChristenUnie) eens opgaat in het CDA. Dit zette mij aan het nadenken: onderscheiden wij ons nog wel en zo ja waarin dan?
Wanneer je de Kieswijzer invult, dan blijkt dat CDA en ChristenUnie heel dicht bij elkaar staan en, in grote lijnen, liggen de verkiezingsprogramma’s ook dicht bij elkaar. Dit stelt mijzelf de vraag of de ChristenUnie nog wel kleur durft te bekennen (een beetje geel bij blauw en je hebt groen!). Bijvoorbeeld: in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie in genoemde stad lees ik over de zondagsrust: “de openingstijden van winkels op zondag blijven wat ze zijn” en “het aantal koopzondagen wordt niet vergroot”. Met andere woorden, de ChristenUnie, die aangeeft gemeentepolitiek te voeren vanuit een Bijbelse visie, accepteert koopzondagen terwijl de bijbel zegt: “Zes dagen moet u werken maar de zevende dag is een rustdag die gewijd is aan de Heer uw God. Op die dag mag u niet werken. Dat geldt ook voor u, uw zonen, dochters, dienstknechten, vee en ook voor vreemdelingen die in uw steden woont.”
Hoe helder moet Gods Woord zijn en hoe lastig is het om de kleur zuiver te houden!
De ChristenUnie in Apeldoorn schrijft in haar blog onder het kopje “ChristenUnie, een partij met een eigen profiel”:
“De ChristenUnie is heel helder waar ze voor staat. Christelijk Sociale politiek. De ChristenUnie doet dat vanuit een duidelijke en herkenbare visie op mens zijn, samenleven en politiek, die is gebaseerd op het Christelijk geloof. Daarmee heeft de ChristenUnie een geheel eigen positie in de Nederlandse politiek. Gelovig luisterend naar het Woord van God en met een open oog voor de werkelijkheid willen we invloed uitoefenen op het bestuur van ons land en bijdragen aan het welzijn van de samenleving. We laten ons daarbij aansporen door Gods opdracht om Hem lief te hebben en ook onze medemensen. Vanuit de verbondenheid met God zijn we gericht op de verbondenheid met mens en samenleving. Mensen komen tot hun recht in gemeenschap met anderen!“

Hier zeg ik amen op. Hierin onderscheidt de ChristenUnie zich van andere partijen.

Jan van Dijk

Archief > 2010 > februari