De Felvolandse natuur

dinsdag 01 december 2009 19:47

Al fietsend en lopend kom ik met name in het oostelijke deel van de polder regelmatig door mooie natuur gebieden. Gebieden waar je van de natuur en de rust kunt genieten. Ook de agrariërs in dit gebied ondernemen acties om agrarisch  natuurbeheer van de grond te krijgen. Zij hebben al natuurverenigingen opgericht om te komen tot het beheer van akkerranden zoals beschreven staat in het Provinciaal Natuurbeheerplan. Ze zijn van plan om akkerranden in te zaaien zodat daar verschillende soorten vogels, zoals de grauwe kiekendief, de veldleeuwerik en de kievit kunnen foerageren. Deze soorten houden van het open polderlandschap met een ruig en kruidenrijk randje.

De plannen stuiten echter op regelgeving vanuit LNV. Volgens de natuurverenigingen zijn deze te strak en geven te veel beperkingen. Het beleid van het LNV ligt ook bij onze provincie. In het verleden heeft de ChristenUnie regelmatig aangegeven dat de provincie hier een kans heeft om samen met agrariërs te komen tot gebieden met aaneen gesloten agrarisch natuurbeheer. Ook de komende tijd zullen wij weer aandacht geven aan deze initiatieven.

Bert vd Vegte

Archief > 2009 > december