Volwaardige commissieleden

dinsdag 10 november 2009 21:22

Sinds enkele jaren maakt de fractie van de ChristenUnie gebruik van de mogelijkheid, dat niet-Statenleden officieel lid zijn van een Statencommissie. Deze Burgercommissieleden doen hun werk als Statenleden in de fractie en in de commissies. Voor de ChristenUnie zijn dat: Jan van Dijk, Lloyd Ferdinand en Bert van de Vegte. Zij betekenen met hun inbreng een versterking voor de fractie. Bovendien doen zij tegelijkertijd de nodige ervaring op, om in de toekomst eventueel in te stappen als lid van provinciale staten.

Kan iedere burger zomaar commissie lid worden in de Flevolandse politiek? Neen, dat kan niet. Een burgercommissielid moet wel op de kandidatenlijst hebben gestaan bij de laatst gehouden verkiezingen. In dit geval op de kandidatenlijst van de ChristenUnie. Als Commissielid hebben zij dezelfde rechten en plichten als ieder Statenlid en kunnen dus ook te maken krijgen met vertrouwelijke en/of geheime informatie.

Binnenkort besluiten de Staten dat ook door de Burgercommissieleden de eed of de belofte  afgelegd moet gaan worden. De ChristenUnie steunt dit van harte. Immers, ook het lid zijn van een commissie houdt in, dat je het werk naar eer en geweten uitvoert. Dat wordt binnenkort  onderstreept door in het openbaar de eed af te leggen. En zo heeft de ChristenUniefractie er drie “ volwaardige” leden bij!

Dick Schutte

Archief > 2009 > november