Vrijwilligerswerk in de versnelling!

dinsdag 29 september 2009 14:19

Nederland telt ongeveer 4,5 miljoen vrijwilligers. Het vrijwilligerswerk levert een grote bijdrage aan de onderlinge betrokkenheid en de sociale samenhang van stad en land. Ook in Flevoland zijn er vele vrijwilligers actief. Zo geeft bijna een derde van de Almeerders aan in het afgelopen jaar vrijwilligerswerk voor een organisatie of vereniging gedaan te hebben. Het doet deugt te lezen dat er naar verhouding iets meer vrijwilligers zijn in Almere dan gemiddeld in Nederland. Dit onverplichte en onbetaalde werk, dat in georganiseerd verband verricht wordt ten behoeve van anderen of de samenleving, wordt voornamelijk door Almeerders tussen 25 en 65 jaar uitgevoerd. Echter, het percentage vrijwilligers in de leeftijd 18 t/m 24 jaar is afgenomen sinds 2006! Daarbij is ook vastgesteld dat niet-westerse allochtonen minder vaak aan vrijwilligerswerk doen. De Provinciale Staten  dragen zorg voor het voeren van het vrijwilligersbeleid. Dit gebeurt via de steunfunctie instellingen, Zorgbelang en Axion. Zo wordt de jaarlijkse dag voor de vrijwilligers (MADD) door Axion georganiseerd. De ChristenUnie meent dat de Flevolanders te lang moeten wachten op concrete uitvoeringsplannen van de steunfunctie instellingen. Het jaar is al bijna om terwijl er snel veel meer moet gebeuren om het vrijwilligerswerk op een acceptabel niveau te krijgen. Daarbij moet er specifiek aandacht zijn voor de maatschappelijke participatie van jongeren en allochtonen!

Lloyd Ferdinand

Archief > 2009 > september