Geert Wilders en de Joods-christelijke traditie.

dinsdag 01 september 2009 22:53

Wilders omschrijft zichzelf (bijvoorbeeld op Twitter) als een strijder voor de Joods-christelijke traditie in Nederland. Dat klinkt positief; wil hij buigen voor de Schepper van hemel en aarde en zich houden aan Joods-christelijke normen en waarden? En wat betekent dit voor de omgang met moslims?

Laten we ons nog regeren door angst? Angst voor terreur, hoofddoekjes en de naam Mohammed. Moeten we afstand houden? Iedereen weet dat angst een slechte raadgever is. Terwijl Christenen hun moslimburen goed nieuws kunnen brengen. Dat zij niet in onzekerheid hoeven leven omdat God misschien genade geeft (Koran). Nee, iedereen die zijn vertrouwen op Christus stelt mag rekenen op Gods genade. Natuurlijk is die theologische boodschap niet iets voor de politiek, maar wel iets dat burgers onderling ter sprake kunnen brengen.

Politici die zich willen baseren op Joods-christelijke waarden, moeten dan ook pal staan voor daarbij behorende kernwaarden als gerechtigheid, barmhartigheid en naastenliefde; ook voor de vreemdeling. Gerechtigheid is recht doen aan God en aan mensen en niet alleen op jezelf gericht zijn. Barmhartigheid betekent dat je de naaste lief hebt als jezelf. En Christus spreekt zelf positief over het opnemen van vreemdelingen (Matteus 25:35).

Nu is Geert ook maar een politicus. Zijn verlangen naar de Joods-christelijke traditie klinkt mooi, maar de kiezer mag zelf oordelen over de betrouwbaarheid daarvan.

Kees Tadema

Archief > 2009 > september