Olympische ambities

maandag 09 februari 2009 13:28

Hoewel er nog nooit een principieel debat gevoerd is over wel of niet meegaan met de Olympische ambities om Nederland kandidaat te stellen voor de Olympische Spelen van 2028, gaat GS, met de coalitiepartijen in het kielzog voortvarend verder. Toen in april 2008 aan de Staten om financiering van een tentoonstelling inzake de Olympische Spelen werd gevraagd, werd gemakshalve ook instemming gevraagd om mee te doen met de opbouwfase van de kandidaatstelling voor de Olympische Spelen in 2028. De gehele oppositie was hier tegen, omdat er onvoldoende informatie was en er nog geen debat had plaatsgevonden. We werden wel gesust door GS en de coalitiepartijen. Er zou nog niets aan de hand zijn. Mevrouw Luijer van het CDA zei nog wel dat partijen niet het gevoel mogen krijgen er ingerommeld te worden.

Intussen wordt er wel gerefereerd aan dit omstreden besluit. Nu ook inzake de studiereis naar Zuid-Afrika. Vanwege de Olympische ambities wordt deze reis georganiseerd. Nu gaat het niet zozeer of je voor of tegen deze studiereis bent, maar we hebben geen goed gevoel bij het hele traject. Het proces is tot nu toe niet zuiver verlopen.

Overigens hoop ik wel dat we een goede terugkoppeling van de effecten van deze reis zullen krijgen en dat het niet zoals met de reis naar China gaat, waar we via een tv-reportage van de KRO vanuit China een reactie kregen. Als motivatie werd genoemd de contacten die je opdeed met sportbonden. Als concreet voorbeeld werd de judoband genoemd. En op de vraag ‘Wat vind u van de kritiek van sommige oppositiepartijen inzake de meerwaarde van deze reis?’, kwam het antwoord: ‘Dan zouden ze hier moeten zijn’. Een dergelijke benadering is natuurlijk beneden alle peil.

Freek Brouwer

Archief > 2009 > februari