Openbare verlichting Flevoland

maandag 02 februari 2009 13:27

Het ministerie van VROM heeft in december 2007 de Taskforce verlichting ingesteld. Deze kreeg als opdracht om met voorstellen en ideeën te komen, waarmee energiezuinige verlichting gemeengoed in Nederland kan worden. De provincie Flevoland heeft in april 2008, samen met 6 andere provincies, besloten om als koploper deel te nemen aan de ‘Taskforce energiebesparing‘ in het kader van energiebesparing bij openbare verlichting.

Wat wordt van een “koploper “ verwacht:

* een koploper streeft naar  een energiebesparing van 15% in2011[=74 ton CO2 reductie] en 30% in 2020;

* een koploper laat een scan uitvoeren om het besparingspotentieel in kaart te brengen;

* een koploper stelt een plan van aanpak op voor versnelde energiebesparing met daarin doelstellingen die hij wil realiseren binnen 1 tot 4 jaar;

* een koploper voert een substantieel aantal concrete maatregelen uit, op basis van een lijst met  maatregelen;

* de koplopers zetten hun kennis en ervaring in om tenminste drie andere gemeenten, provincies of andere verlichting beheerders aan te laten sluiten bij de aanpak.

Als tegenprestatie wordt van het rijk verwacht dat zij mogelijkheden gaat bieden in het kader van voorfinanciering van projecten en financiering van innovatieve pilots (6 stuks in Flevoland). Al met al vergt dit een flinke inspanning. Middels het besluit en de beleidsnotitie heeft het college van GS invulling gegeven aan de motie verlichting van 5 juli 2007, welke mede ondertekend is door de ChristenUnie en statenbreed aanvaard is.  Wij hopen hiermee een verkeersveilige en duurzame koers inzake de openbare verlichting voor de komende jaren te hebben vastgelegd. Zo mogen we zien dat ook de inzet en initiatieven van de ChristenUnie om te komen tot een  duurzame provincie gezegend worden. Dank hiervoor aan onze GOD.

Bert van der Vegte

Archief > 2009 > februari