Veel heil en zegen

donderdag 01 januari 2009 21:20

Bovengenoemde spreuk werd op Urk steevast uitgesproken als nieuwjaarswens. Deze wens is nagenoeg vervangen door het meer neutrale ‘de beste wensen’. Eigenlijk is dat een verarming. Heil en Zegen omvat zoveel meer. Bij ‘Heil’ kun je namelijk denken aan het geestelijk welzijn. We mogen hierbij denken aan onze Heiland, onze Redder die voor ons betaald heeft. Bij zegen mag je denken aan de hulp als gave van God. We spreken dus een bede uit met een diepe betekenis. Deze bede heeft betekenis voor heel onze samenleving. Mijn wens is dat we in 2009 vanuit die betekenis politiek willen bedrijven. Daarbij beseffend dat we op weg zijn naar het Koninkrijk van Jezus. Als ChristenUnie dienen we met beide benen op de grond te blijven staan en de Heilige Naam passend gebruiken, maar het grote doel moeten we voor ogen blijven houden. We hebben een positieve boodschap te brengen. Barack Obama is op dit moment de politieke exponent van die boodschap. Ik heb hoge verwachtingen van zijn komend presidentschap. Ondanks de moeilijkheden die hem te wachten staan, blijft hij optimisme uitstralen. Daar kunnen we als ChristenUnie wat van leren. Niet klagen over toenemende secularisatie. Dat past ons niet. Het kwaad kunnen we namelijk niet wegnemen. Met de juiste inzet kunnen we het wel beteugelen.

Veel heil en zegen voor 2009 toegewenst.

Freek Brouwer

Archief > 2009 > januari