Ecologische Hoofd Structuur

maandag 22 december 2008 21:27

Elk EHS-gebied heeft een zogenoemd natuurdoel. Een natuurdoel beschrijft een bepaalde natuurkwaliteit en wordt gebruikt als een toetsbare doelstelling voor een natuurgebied. De provincies wijzen de natuurdoelen aan. Als de natuurdoelen zijn gehaald en de natuurgebieden een samenhangend geheel vormen, zal de EHS klaar zijn. De EHS moet in 2018 gereed zijn en zal dan een totale oppervlakte van 728.500 hectare omvatten. Dat is gelijk aan ongeveer 17,5% van de totale oppervlakte van Nederland.

Het streven is om in Nederland in 2020 meer dan 750.000 hectare aan EHS-gebieden te hebben. Het grootste deel daarvan zijn bestaande bossen en natuurgebieden. Daarbij komen nog de hectares natte natuur: meren, rivieren en de Nederlandse delen van de Noordzee en de Waddenzee. Voor de totstandkoming van de EHS zal volgens de doelstelling tot 2018 ongeveer 150.000 hectare grond aan de landbouw worden onttrokken.

Voor de komende jaren en het lopende jaar  zijn de volgende kosten begroot voor de verwerving van de gronden.

• 2008, verwerving van gronden 78 miljoen euro, inrichten van de EHS 139 miljoen euro en het beheer van de EHS 168 miljoen euro.
  • 2009, verwerving van gronden 85 miljoen euro, inrichten van de EHS 132 miljoen euro en het beheer van de EHS 169 miljoen euro.
  • 2010, verwerving van gronden 88 miljoen euro, inrichten van de EHS 129 miljoen euro en het beheer van de EHS 166 miljoen euro.

Het zal een zware opgaaf zijn om dit alles op tijd te realiseren. Het ministerie van LNV betwijfelt zelf of de EHS in 2018 klaar zijn. Kamerleden, provinciale bestuurders en belangen organisaties uiten al eerder hun twijfels over dit grote natuurproject, vooral de inrichting van de natuurgebieden loopt achter op schema.

In de provincie Flevoland zijn ook EHS gebieden bv. Oostvaarderswold als verbinding tussen Oostvaardersplassen en Horsterwold,deze verbinding moet ook voor 2018 gereed zijn. De doelstelling van de provincie is dit in 2015 gerealiseerd te hebben zodat dan de edelherten aansluiting hebben met de Veluwe. De financiële onderbouwing heeft de provincie ons nog niet gegeven, wij hebben hier zorg over.
Het is alleen te hopen dat de populatie niet te hard groeit; op de Veluwe moeten momenteel edelherten worden afgeschoten omdat de populatie te groot is. Is dit het eigenlijke doel? Nee toch?

Bert van der Vegte

Archief > 2008 > december