Bemoedigen in Israel

Tulpentoer 2008 523maandag 15 december 2008 13:44

Het is goed om mensen te bemoedigen, zeker als er problemen zijn. Dat doe je meestal in eigen omgeving, zoals in gezin, familie of kennissenkring. Maar het  is ook goed om te bemoedigen, als er mensen “bij toeval” op je weg komen.

In november jl. waren mijn vrouw en ik met enkele vrienden twee weken in Israel. Dit keer niet als toerist om de bekende Bijbelse plaatsen te bezoeken. We waren er nu namens de organisatie Christenen voor Israel om er 140.000 tulpenbollen  te bezorgen bij  diverse mensen en organisaties.

Tulpenbollen uit Nederland, die begin februari in bloei staan, als teken van liefde en bemoediging.

Zo waren we  bij opvang instituten met Joodse en Arabische kinderen. Bij diverse kibboetsen en tehuizen met overlevenden van de Holocaust en bij  immigranten uit o.a. Ethiopië en de voormalige Sovjet-Unie.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan het kindertehuis Jemimia bij  Bethlehem. Dit is een Christelijk kindertehuis voor gehandicapte Arabische jongeren, waaraan de familie Visser uit Urk leiding geeft.

Heel bijzonder waren de bezoeken aan militaire basissen en de grenspolitie die belast is met de veiligheid van het land.

Indrukwekkend was het bezoek aan de plaats S’derot, een plaats met ongeveer 20.000 inwoners op vijfhonderd meter van de grens met Gaza. De bevolking daar leeft onder enorme stress en onzekerheid. Dagelijks komen er raketten neer, soms bij tientallen. Dit was ook ’s morgens gebeurd, toen wij er op bezoek kwamen.

De burgemeester vertelde ons, dat er in 8 jaar tijd meer dan 8000 raketten binnen zijn gemeente zijn neergekomen. In de raadszaal van het gemeentehuis staat een paneel met daarop de foto’s van de omgekomen inwoners.

De dankbaarheid en verbondenheid met de mensen daar was groot, dat wij hen kwamen op zoeken.

Mensen bezoeken, het aanwezig zijn en tulpenbollen geven, is voor hen een enorme ruggensteun.

Ten slotte waren er ontmoetingen met officials, zoals de Nederlandse ambassadeur in Israel en de zojuist gekozen nieuwe burgemeester van Jeruzalem.

We hopen met ons bezoek wat betekend te hebben, voor mensen die in voortdurende onzekerheid en onder stress leven.

Dat de tulpenbollen in vrede mogen bloeien!

Dick Schutte

Archief > 2008 > december