Campagne in coronatijd

campagne in coronatijd.jpegvrijdag 12 maart 2021 10:59

Achter de schermen is de Tweede Kamercampagne al meer dan een jaar geleden begonnen. Toen startte, in het pre-coronatijdperk, vanuit het partijbureau het eerste kiesonderzoek.

Daarna volgenden deze zomer trainingen voor lokale campagneleiders, onder andere over het trekken van nieuwe kiezers. Inmiddels zitten we in de laatste fase en komen er in alle gemeente mooie acties van de grond. Ik zou er een paar willen uitlichten.

Op Complimentendag, maandag 1 maart, ging Johanna Koffeman-Kramer (nummer 15 op de kandidatenlijst) langs in Urk om de nieuwe burgemeester een complimenten-award uit te rijken voor zijn sterke optreden bij de corona-onrust in Urk. Daarna ging Johanna op bezoek bij Poppe Landbouw en de Voedselbank in Dronten. In het zuidelijke deel van de provincie zette Elly van Wageningen (nummer 21 op de kandidatenlijst) een aantal organisaties in het zonnetje, zoals het Actiecomité Ziekenhuis in Lelystad, Jobhulpmaatje in Zeewolde en het Oranjehuis in Almere.

Even later volgde de regiorace (al beschreven door Henriëtte in deze nieuwsbrief) en een actie-bezoek van kamerlid Stieneke van der Graaf op internationale vrouwendag aan Lelystad. Stieneke’s “rood zand actie” om meer aandacht te krijgen voor de mistanden in prostitutie haalde de nieuwsuitzending van Omroep Flevoland. Het is de moeite waard om het interview met Stieneke terug te luisteren. Na de actie bezocht Stieneke allerlei Flevolandse vrouwen met impact, zoals de eigenaar van kindertextiel merk Ukje en kledingmerk Fair Rebel.

Deze drie grote gemeente-overstijgende acties laten zien dat er tijdens de coronacrisis gelukkig nog een hoop mogelijk is. We kunnen niet in zaaltjes spreken, moeten bezoeken binnen beperken en de avondklok zorgt soms voor strakke planningen. Toch gebeurt er van alles, ook doordat in teammeetings en appgroepen de lokale campagneleiders elkaar inspireren met goede ideeën.

De komende week zitten we in de allerlaatste fase van de campagne. In de peilingen staat de ChristenUnie op 6 zetels. Dat zou 1 zetel winst zijn voor de partij. Als bestuursvoorzitter van Flevoland zou ik u van harte onze twee kandidaten, uit de eigen provincie, willen aanbevelen (Johanna Koffeman-Kramer, Elly van Wageningen). Beide prachtige mensen met kennis en ervaring. Laat bovendien uw hart spreken de komende verkiezingen en volg de ChristenUnie-slogan van deze campagne: kies voor wat echt telt!

Hildebrand Bijleveld

Bestuursvoorzitter ChristenUnie Flevoland