Provinciale wegen het meest dodelijk in 2015!

20161031 blog Janmaandag 31 oktober 2016 10:46

Het aantal verkeersdoden in Nederland is in 2015 met 51 toegenomen naar 621 personen (bron CBS). Op de provinciale 80 km wegen vielen 145 doden. Hoewel de provinciale 80 km wegen slechts 6% van het wegennet beslaan, vindt een kwart van alle ongevallen plaats op provinciale wegen (bron SWOV).

Oorzaak: geen gescheiden weghelften, obstakels langs wegen en kruispunten. In 2015 vielen er in Flevoland 3 doden op de provinciale wegen, allen door een voorrangsfout op kruispunten. Het aantal ernstige slachtoffers in Flevoland bedroeg 223, ruim viermaal hoger dan in 2014.

De ChristenUnie fractie heeft een training Profileren gevolgd. Onderdeel van de training was een 'elevator pitch' (een toespraak van maximaal 1 minuut waarin we ieder een thema presenteerden waarvoor we ons willen inzetten). Mijn pitch had als titel: Nul verkeersdoden in Flevoland in 2021. Wellicht denkt u: Flevoland doet het zo slecht niet. Ja, dat klopt, maar het zal uw kind maar zijn! Waarom accepteren wij zo’n enorm aantal ernstige slachtoffers en zelfs doden in het verkeer? Geen zichzelf respecterend bedrijf accepteert ongevallen, maar in het verkeer accepteren we dit wel. U wilt toch ook dat u en uw eventuele gezinsleden ’s avonds weer veilig thuis komen? En natuurlijk, risico’s zijn niet uit te sluiten in onze samenleving, maar we kunnen ze wel minimaliseren.

We kunnen nog heel veel doen om het verkeer veiliger te maken. De N307 tussen Lelystad en Swifterbant is een goed voorbeeld van een verkeersveilige 100 km weg. Naast technische aanpassingen (o.a. de voorwaarde dat 80 en 100 km wegen gescheiden weghelften hebben en anders max 60 km/uur) denk ik daarbij aan het beïnvloeden van ons gedrag in het verkeer door o.a. een verplichte jaarlijkse rijvaardigheidstraining (een soort apk) met daarin vooral aandacht voor bewustwording van ons verkeersgedrag.

Laten we met elkaar afspreken dat we het niet langer accepteren dat er ernstige slachtoffers vallen in het verkeer. Flevoland wordt een provincie waar we veilig kunnen wonen en reizen!

Jan van Dijk,
Fractieondersteuner

De fractieleden van de ChristenUnie schrijven bij toerbeurt een persoonlijke blog. Hierin komen onderwerpen aan de orde die hen bezig houden en die zij belangrijk vinden. Wilt u reageren, stuur dan uw bericht aan ons fractiebureau.

Archief > 2016 > oktober