Werkbezoek in Lelystad!

Werkbezoek Bataviamaandag 30 januari 2023 19:57

Vrijdag 20 januari zijn we op bezoek geweest bij Batavialand in Lelystad. Dit samen met de lokale fractie. Bataviastad heeft grote plannen voor de boeg, denk aan het op het land brengen van het schip en het verplaatsen van de werf. Ook wordt de entree verbouwd en wordt er door de overheid een National Scheephistorisch depot gerealiseerd. Het museale karakter van Batavialand zal sterk veranderen, waarin de focus komt te liggen op het oude land, het water en het nieuwe land. Voor deze transititie is veel geld nodig. De provincie zal hier aan bij dragen, en Lelystad doet een bijdrage en draagt stukken grond over aan de provincie. Het Rijk is echter de grootste geldschieter. Kortom, een mooi gezamenlijk project dat Lelystad een culturele boost geeft. Batavialand kent bijna 200 (!) vrijwilligers, die ook deze transitie mee gaan maken, zij zijn het cement van de plannen.

Na het werkbezoek hebben wij nog even nagepraat in de Cantine (een van de oudste gebouwen van Flevoland, dat een centraal ontmoetingspunt is van de dijkwerkers). Naast Batavialand hebben we ook nog te maken met Bataviastrand waar de drukte sterk toeneemt. Een ander agendapunt was natuurlijk de verkiezingen van 15 maart. Zullen de nieuwe Statenleden nu ook gaan kiezen voor een statenakkoord? Welke voor- en nadelen heeft dat? Al met al was het een boeiend werkbezoek!