Fractie stelt schriftelijk vragen aan GS

Freek Brouwervrijdag 21 september 2012 12:16

Naar aanleiding van de berichtgeving inzake het stopzetten van de werkzaamheden van energiebedrijf TenneT bij de Westermeerdijk stelt de ChristenUnie op grond van artikel 85 van het reglement van orde de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

Geacht College,

• Is uw College op de hoogte gesteld van het stopzetten van de werkzaamheden door elektriciteitstransporteur TenneT bij de Westermeerdijk? Zo ja, wanneer bent u hierover geïnformeerd en wat heeft u met deze informatie gedaan? Zo nee, had dit naar uw oordeel niet moeten gebeuren? Is vervolgens ook het Ministerie op de hoogte gesteld?
  • Hoe verklaart u dat pas na zes weken openbaar wordt dat de werkzaamheden zijn stopgezet vanwege mogelijk gevaar voowerklieden en de veiligheid van de dijk?
  • Was in het kader van wettelijke risicocommunicatie actieve voorlichting door de provincie niet op z’n plaats, uitgaande van de ‘wegwijzer risicocommunicatie’ van het IPO om ‘juist te communiceren op het moment dat er (nog) niets aan de hand is’?
  • In hoeverre en wanneer zijn de omwonenden voorgelicht over hetgeen is voorgevallen, juist gezien het feit dat werklieden de werkzaamheden moesten staken omdat de veiligheid in het geding was? Door wie heeft deze voorlichting plaatsgevonden?
  • In een nieuwsbericht op Omroep Flevoland heeft een woordvoerder van Tennet verklaard dat verkeerde aannames zijn gebruikt bij de berekening van de waterdruk. Is het juist dat hiervoor verkeerde aannames zijn gebruikt? Indien ja, bent u met de ChristenUnie van mening dat de Raad van State in februari 2012 over onjuiste gegevens beschikte bij het beoordelen van de bezwaren tegen de komst van het windpark?
  • De zitting van de Raad v State over de geluidsnormen en de veiligheid van de dijken heeft afgelopen maandag plaats gevonden. Was bij deze zitting de informatie over het genoemde incident bekend? Zo niet, bent u dan met de ChristenUnie van mening dat deze informatie alsnog moet worden ingebracht bij de Raad van State?
  • Wat vindt het College, vanuit haar toezichthoudende rol, van de wijze waarop het Waterschap met dit incident is omgegaan: eerst werkzaamheden stoppen; daarna aangeven dat een ingenieursbureau verkeerde conclusies heeft getrokken; vervolgens ‘bangmakerij’ roepen; tenslotte zeggen dat de dijken voor 300% veilig zijn?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet,

ChristenUnie Statenfractie Flevoland,

Freek Brouwer