Terugblik op het bestuurlijke jaar van de ChristenUnie Flevoland

hildebrand_1.pngmaandag 28 september 2020 15:34

Vanaf dit moment gaat het ChristenUnie-provinciebestuur u maandelijks bijpraten over partij ontwikkelingen en activiteiten. Het huidige bestuur bestaat uit een team van zeven leden, waaronder vier lokale bestuursvoorzitters en drie ‘dagelijkse’ bestuursleden (voorzitter, secretaris, penningmeester). Samen hebben ze een schat aan informatie over wat er in de provincie gebeurt. Ik heb de eer gekregen deze nieuwe rubriek in de nieuwsbrief af te trappen en dat wil ik doen met een korte terugblik op de afgelopen bestuursperiode.

Na de verkiezingen in 2019 waren er geen bestuursvoorzitter, secretaris en penningsmeester meer. Vóór de verkiezingen verlieten de penningmeester en de voorzitter het bestuur na jaren van trouwe inzet. Toen ik vervolgens voorzitter werd in maart 2019, moest er veel gebeuren. Belangrijkste was het opnieuw oppakken van de ‘gewone’ bestuurszaken, zoals het benoemen van drie nieuwe bestuursleden, het samenstellen van een sociaal- en financieel jaarverslag, het evalueren van de campagne en het voeren van de gebruikelijke welzijnsgesprekken met de fractie.

De uitslag van de campagne zorgde ervoor dat we in een positieve sfeer van start konden. De ChristenUnie had bij de Provinciale Staten verkiezingen 11206 stemmen gekregen (1700 meer dan de verkiezingen daarvoor) en de ChristenUnie-SGP kregen bij de waterschapsverkiezingen 21182 stemmen (een winst van 5300 stemmen).

Wat ook sterk motiveerde was de betrokkenheid van de lokale afdelingen op de provinciale campagne. In Almere werd een gebedsavond georganiseerd, in Zeewolde werden promotie-boodschappentasjes uitgedeeld, in de Noordoostpolder werden lokale helden geportretteerd, in Lelystad werd de campagne-aftrap gehouden en in Dronten werd een eigen online-campagne opgetuigd. De betrokkenheid van deze afdelingen zorgde voor veel nieuwe ontmoetingen en relaties.

Door corona waren vanaf maart een tijd lang geen ontmoetingen mogelijk, maar in juli konden we toch weer in veilige setting met het hele bestuur bij elkaar komen. Het was prettig om te merken dat er nog steeds veel commitment en betrokkenheid was vanuit het bestuur op de fractie en de partij. Samen is het dit jaar gelukt om de belangrijkste bestuurstaken zorgvuldig op te pakken: van jaarverslag tot ledenvergadering.

Uiteindelijk biedt het bestuurswerk de nodige stabiliteit waardoor de politici in het veld het ‘echte’ werk kunnen verzetten. Als bestuur zien we vanaf een afstand trots en dankbaar hoe de gedeputeerde van de ChristenUnie z’n uiterste best doet om Flevoland financieel gezond door de Coronacrisis te leiden en hoe ons ChristenUnie/SGP heemraadslid helpt om Flevoland bestendig te maken voor klimaatverandering. We zijn ook blij met hoe de Statenfractie met moties, vragen en voorstellen, strijdt tegen laaggeletterdheid, verspilling van geld aan landschapskunst (bv. de Tong van Lucifer) en gemeenten die weigeren statushouders op te nemen. Hier blijkt duidelijk: ‘alleen samen’ kunnen we werken aan Zijn koninkrijk.

Hildebrand Bijleveld

Bestuursvoorzitter ChristenUnie Flevoland

Ps. Afsluitend nog een bestuursmededeling. Aangezien Henriette van Keulen tijdelijk Tamara Baas als statenlid vervangt, kan Henriette niet meer in het ChristenUnie-bestuur van de Noordoostpolder plaatsnemen. Statenlid en bestuurslid zijn onverenigbare functies. Met haar toetreden in de provincie is zij daarom ook per direct uit het bestuur getreden, zoals de regels dat voorschrijven.