Terugblik Statenconferentie

Statenconferentie (2).JPGdonderdag 18 april 2019 10:47

Begin april was er door de Statengriffie een start gepland voor een inwerkprogramma voor de nieuwe Statenleden. In de avond van 3 april zijn we gestart met een kennismaking en de eerste informatie, maar op 4 en april werden we ook echt aan het werk gezet.

De dag begon op 4 april om 9 uur ’s morgens in hotel Van der Valk in Almere, waar we ook konden overnachten. We gingen die dag aan de slag met het vertellen van ons verhaal, begeleid door trainers van Speech Republic, die heel goed in staat bleken om ons te enthousiasmeren en in onze kracht te zetten. Waarbij sommige oefeningen ook best confronterend konden zijn, of ons op zijn minst uit onze comfortzone haalden. We werkten in kleine groepen en Bryant, Lubbert en ik waren bij elkaar ingedeeld, samen met nog 3 anderen, waarvan ook iemand van de griffie. Een mooie manier om elkaar wat beter te leren kennen en ook om te leren hoe je je boodschap echt krachtiger kunt maken door heel bewust contact te maken met degene voor wie de boodschap is en door ook uit te spreken wat je van de ander wilt, welke actie je verwacht. Ik ben benieuwd of het merkbaar gaat worden in onze bijdragen in vergaderingen van Provinciale Staten!

Op 5 april begonnen we om half 10 en was het programma meer gericht op de manier waarop we als nieuwe Statenleden aan het werk willen gaan. De hele groep was verdeeld over verschillende tafels, waar verschillende onderwerpen besproken werden. Ik zat zelf aan de tafel over agendering, maar er waren ook tafels die gingen over onderlinge omgang, contact met inwoners, verhouding tussen college en Statenleden, vergadermodellen en werkdruk. In verschillende rondes hebben we gekeken naar hoe het tot nu toe ging, wat er voor de toekomst anders zou kunnen en op welke manier dan. We wisselden niet van tafel, maar we waren steeds in de gelegenheid na een ronde om te reageren op wat aan andere tafels was besproken en wat daarover werd gedeeld. Omdat er heel veel nieuwe Statenleden zijn, was dit ook best lastig om goed te kunnen inschatten. Binnen de fractie hadden we daarom het idee dat dit onderdeel misschien wat voorbarig was. Wel nuttig, maar het vraagt duidelijk om een vervolg.

Al met al hebben we twee mooie dagen gehad, waarbij ik bijna vergeet te vermelden dat de donderdagavond op 4 april een meer informeel karakter had. We hebben een heerlijk buffet uitgeserveerd gekregen en er werden goede gesprekken gevoerd. Op een gegeven moment werden er zelfs smartlappen gezongen. Tja, daar moet je van houden….

Tamara Strating,
Statenlid