Regenboogmotie

20160314 blog Harolddonderdag 28 september 2017

Een motie die pleit voor gelijke behandeling van LHBTI's is aangenomen in Provinciale Staten en wij stemden tegen. Nadrukkelijk NIET omdat wij vinden dat deze groep mensen geen gelijke behandeling verdient. Maar omdat de ChristenUnie, overeenkomstig onze grondwet, tegen élke vorm van discriminatie is: van wie ook, door wie ook, op welke manier ook.

De motie hield de gemoederen lange tijd bezig. Initiatiefnemer Partij van de Dieren wilde aandacht vragen voor de moeiten waarmee veel lesbiennes, homo's, biseksuelen, transgenders en interseksuelen te maken hebben. Hoge cijfers van depressie en eenzaamheid onder jongeren, maar niet minder onder ouderen, overtuigden iedereen ervan dat dit anders moet. En toch stemden wij tegen. Zoals fractievoorzitter Harold Hofstra in zijn bijdrage aangaf: 'Wij zijn tegen élke vorm van discriminatie. Door nu een speciale groep speciaal te gaan behandelen, krijgen zij toch weer een stempel. Positieve discriminatie is ook discriminatie. Bovendien vinden wij het een verkeerd signaal naar andere groepen die zich ongelijk behandeld voelen. Neem mensen die worden gediscrimineerd op grond van ras of kleur; meer dan de helft van de gevallen in Flevoland betreft deze groep. Ook dat vinden wij onaanvaardbaar.'

De regenboog als symbool van veelkleurigheid mag bij ons ook een andere associatie oproepen: die van Gods trouw die Hij beloofde aan Noach bij het verlaten van de ark. Bij deze God mag ieder zich welkom en geliefd weten, ongeacht ras, kleur, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid of welke bijzonderheid dan ook.

In de bijlage leest u de volledige bijdrage van Harold Hofstra.

20170927 Bijdrage regenboogmotie26,4 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017 > september