Het Luierpark

20170404 Luierparkdinsdag 04 april 2017 11:25

Afgelopen woensdag 29 maart bezocht ik de opening van het Luierpark in Almere- Buiten/Stripheldenbuurt.

Het Luierpark, ook wel genoemd het park van vreugde en verdriet, is een initiatief van Tineke Ras, die dit idee heeft ingediend in het kader van het programma De nieuwe natuur. Dit programma biedt burgers de gelegenheid om hun eigen natuuridee aan te dragen en te realiseren.

Alle sprekers omschreven mevrouw Ras als een doorzetster en zeer bewogen vrouw. Ze heeft, gedreven door een persoonlijk verlies, met hulp van anderen waaronder haar huisarts en andere vrienden, dit idee gerealiseerd. Het Luierpark mag dan ook met recht de kroon op haar werk worden genoemd.

In het Luierpark kunnen ouders de geboorte en overlijden van hun kind gedenken door middel van het kopen van een wensboom. Deze bijzondere bomen heten zakdoekjesbomen, die pas na 10 tot 15 jaar tot bloei overgaan. Daarna bloeit de boom elk jaar zo rond half mei. Dan is ook te zien dat de twee witte schutbladeren van 10 – 15 cm lang de bloem als zakdoekjes omsluiten. Aan deze bijzondere vorm heeft het Luierpark haar naam aan te danken. Het geeft het kind een eigen levend monument, een plek die zo vaak als nodig kan worden bezocht. Op dit moment zijn er al zo’n 70 bomen beschikbaar.

Het Luierpark is een burgerinitiatief en is in overleg en afstemming met de gemeente Almere en de Provincie gerealiseerd. Aandacht voor het jonge kind, dat is het hart van dit idee. Daarom verdient dit project belangstelling en steun.

Lloyd Ferdinand,
Statenlid

De fractieleden van de ChristenUnie schrijven bij toerbeurt een persoonlijke blog. Hierin komen onderwerpen aan de orde die hen bezig houden en die zij belangrijk vinden. Wilt u reageren, stuur dan uw bericht aan ons fractiebureau.

Archief > 2017 > april