De kiezer heeft gesproken en de uitslag staat vast

maandag 08 maart 2010 13:32

Woensdag 3 maart jl. waren er gemeenteraadsverkiezingen. De kiezer heeft zich uitgesproken en weer mandaat gegeven voor 4 jaar. De winnaars vierden feest. Anderen moeten het verlies verwerken en gaan op zoek naar de oorzaak van het resultaat. En dat laatste is zeker niet onbelangrijk. Immers een blik in de spiegel past ons allen. Het politieke werk voor de nieuwe raadsperiode is inmiddels gestart. De campagne voor de volgende raadsverkiezingen is inmiddels weer begonnen. Wat wel frustrerend kan zijn, is dat de landelijke politieke situatie een stempel heeft gedrukt op de verkiezingsuitslag voor de gemeenteraad. Vier jaar hard werken met veel inzet voor de plaatselijke samenleving wordt niet altijd beloond, vanwege de grote aandacht die uitgaat naar de Haagse politiek.

Wel is er een ontwikkeling gaande: de laatste jaren verplaatsen grote aantallen kiezers zich op de politieke kaart van bijvoorbeeld uiterst links naar uiterst rechts. Soms is het een protest stem, soms kiest men voor populisme. De vraag kan gesteld worden, in hoeverre kiezers zich nog laten leiden, door de inhoud van de verkiezingsprogramma’s van partijen. De invloed van het populisme dat via de media veel aandacht krijgt moet hierbij niet worden onderschat.
Toch ben ik ervan overtuigd, dat op den duur solide en betrouwbare visies van partijen het zullen winnen van het korte termijn populisme. Laat dat een bemoediging zijn voor al die raadsleden die vorige week zijn gekozen. Zij kunnen vanuit hun partijpolitieke visies op de samenleving weer vier jaar vooruit. Zij hebben immers het mandaat van de kiezer gekregen.
Daarbij geldt in ieder geval voor ChristenUnie politici, dat zij er niet alleen voorstaan. Zij mogen weten dat ook het gemeenteraadswerk alleen mogelijk is met Gods hulp en onder Zijn Zegen. Ik wens hen dat allen van harte toe!

Dick Schutte

Archief > 2010 > maart