Christenunie zet zich in voor Jongerenraad Flevoland

CU Flevoland PS en WS 2019-61web.jpg
Door Bryant Heng op 15 maart 2022 om 20:49

Christenunie zet zich in voor Jongerenraad Flevoland

ChristenUnie zet zich middels initiatiefvoorstel Jongerenraad Flevoland in voor jongerenparticipatie

De afgelopen maanden hebben leden van de ChristenUnie Flevoland fractie samen met collega-Statenleden gewerkt aan het initiatiefvoorstel Jongerenraad Flevoland met als doel om jongeren meer bij de provinciale politiek te betrekken. Op woensdag 9 maart 2022 vond op het provinciehuis een eerste bijeenkomst met jongeren plaats om hierover te spreken en afspraken te maken. Hier is al direct door de jongeren besloten om de jongerenraad daadwerkelijk op te richten, een historisch moment voor de provincie Flevoland. De oprichting van een Jongerenraad Flevoland, inclusief haar eerste jongerenbestuur is daarmee een feit en kan van start.

Op 1 december 2021 vond het provinciale jeugddebat van de Nationale Jeugdraad (NJR) plaatst. Bryant Heng en Tamara Baas waren daar samen met andere collega-Statenleden als  juryleden bij aanwezig. Tijdens de bijeenkomst werd er door de jongeren het idee van de Jongerenraad Flevoland gepresenteerd. Het voorstel was dusdanig concreet dat de aanwezige Statenleden besloten hier ook actie op te ondernemen met een officieel initiatiefvoorstel als resultaat.  Het initiatiefvoorstel is met een amendement tijdens de statenvergadering van 26 januari 2022 unaniem door de Provinciale Staten aangenomen.

Het oprichten van een Jongerenraad Flevoland is een belangrijke stap om inwoners van Flevoland, en in het specifiek om Flevolandse jongeren, bij de Provinciale Staten en de politiek te betrekken. Flevoland is een jonge provincie en heeft een hoog percentage aan jonge inwoners.  Wij vinden het als ChristenUnie belangrijk om als Flevolandse politiek niet alleen over jongeren te spreken, maar juist ook met jongeren te spreken. Jongeren hebben de toekomst en zullen de dragende krachten worden van het toekomstig Flevoland. Die moeten we absoluut koesteren. Verder kunnen we ervoor zorgen dat ze de kansen hebben om aan Flevoland bij te kunnen dragen en ze daarmee ook te behouden voor de provincie.

Wij zijn verheugd dat jongeren middels de jongerenraad een stem krijgen. Dat de aanzet voor het oprichten van de Jongerenraad Flevoland komt vanuit de jongeren zelf vinden wij participatie ten top. Wij als ChristenUnie zijn dan ook zeer tevreden met deze ontwikkelingen.

Het interview van ons Statenlid Bryant Heng bij Omroep Flevoland is hier terug te zien.