Tutte le strade portano a Roma

Harold poster 2019.jpg
Door Harold Hofstra op 31 oktober 2017 om 12:05

Tutte le strade portano a Roma

Afgelopen week mocht ik samen met mijn vrouw genieten van een aantal heerlijke dagen in Rome. Naast het feit dat het heerlijk is om er een paar dagen samen echt ‘uit' te zijn en een prachtige stad te bezoeken is er ook enorm veel te zien en te beleven in deze stad.

Rome is in feite één groot openluchtmuseum en een bezoek aan het Colloseum, het Forum Romanum en Palatino mag dan ook niet ontbreken. Een plaats die vroeger het centrum van de macht was en waar de grootsheid van Rome en het Romeinse rijk tot uiting kwam.

Op deze plek was een kruispunt van wegen waarop verschillende wegen uit het toenmalige rijk bij elkaar kwamen. Dit was de plek waar het spreekwoord 'alle wegen leiden naar Rome' ('tutte le strade portano a Roma') vandaan komt. Dit kruispunt gaf uiting aan de macht van het toenmalige Romeinse rijk.

Dit spreekwoord, dat wij kennen in de betekenis van 'er zijn vele manieren om je doel te bereiken maar de uitkomst is altijd hetzelfde is', zette mij aan het denken. Klopt dat? Maakt de wijze waarop je iets doet niet uit omdat het resultaat toch wel hetzelfde is? Soms lijkt dat in de politiek wel zo, denk aan op dit gebied gebezigde uitdrukkingen als 'veel geblaat en weinig wol' of 'men nam een glas en deed een plas en het bleef zoals het was'.  Ik ben nu een aantal jaar politiek actief en heb gemerkt dat het er wel degelijk toe doet op welke wijze en vanuit welke overtuiging we iets doen.

Neem het regeerakkoord. We hebben een nieuwe regering met een regeerakkoord, maar zou dit hetzelfde zijn als de ChristenUnie niet had meegedaan? We hebben wel degelijk veel mogen bereiken, zeker op medisch-etisch vlak, bijvoorbeeld de embryo wet of de besluiten over het onderwerp voltooid leven. Zo is het vaak in de politiek: het lijkt wel eens of alles blijft zoals het was maar wie goed kijkt ziet wel degelijk verschil door de genomen route.

In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dat college komt er en uw stad zal de komende vier jaar vast en zeker weer worden bestuurd. De wijze waarop heeft u echter wel in de hand en dat bepaalt de koers van uw stad. Welke route kiest u?