Zonder problemen met de rolstoel de bus in

bus-sign-1379388dinsdag 17 oktober 2017

'Het openbaar vervoer moet voor zo veel mogelijk reizigers een toegankelijke vervoersvoorziening en alternatief voor eigen vervoer zijn.' Zo staat het in ons verkiezingsprogramma, daar willen wij ons voor inzetten. Vandaar dat de uitkomsten van een onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens, gepubliceerd in mei van dit jaar, ons zorgen baarden.

Hieruit bleek immers dat openbaar busvervoer in Nederland niet optimaal toegankelijk is voor mensen in een rolstoel. We hebben daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten om inzicht te krijgen in de situatie in Flevoland.

Voor het streekvervoer in Flevoland is de provincie verantwoordelijk. Uit onderzoek van het college blijkt dat er in Flevoland op dit gebied geen knelpunten zijn. Er zijn toegankelijkheidseisen opgesteld, waarbij te denken valt aan behulpzaamheid en deskundigheid van de chauffeur en praktische zaken als het aanwezig zijn van een plank om de bus in te kunnen rijden, en aan deze eisen lijkt te worden voldaan. Het stadsvervoer in Almere en Lelystad valt onder verantwoordelijkheid van deze gemeenten. Ook hier is het goed geregeld,  maar we waarderen de toezegging van het college om dit onderwerp vaker te zullen bespreken met de busmaatschappijen en de gemeenten Almere en Lelystad.

We zijn oprecht blij dat het openbaar vervoer in Flevoland blijkbaar voor iedereen goed toegankelijk is. We zijn ons er echter van bewust dat een onderzoek of een programma van eisen niet altijd volledig hoeft overeen te komen met de praktijk. Maakt u gebruik van een rolstoel en ondervindt u problemen wanneer u gebruik maakt van openbaar busvervoer? Laat u het ons weten, dan zullen wij dit opnieuw onder de aandacht brengen bij de verantwoordelijke partijen.

Reacties op 'Zonder problemen met de rolstoel de bus in'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2017 > oktober