Met DE-on sneller energieneutraal in Flevoland

IMG_4164donderdag 15 juni 2017

We moeten over van fossiele brandstoffen naar nieuwe vormen van energie; daar is inmiddels wel bijna iedereen van overtuigd. Deze overgang -of, in politieke taal: energietransitie- moet ook in Flevoland gerealiseerd worden. Om dit proces te stimuleren en te versnellen, is enkele jaren geleden de ontwikkelingsmaatschappij DE-on in het leven geroepen.

Het doel van DE-on is om projecten op het gebied van duurzame energie te stimuleren. Dit kan door advies, voorlichting en bundeling maar indien nodig ook door financiële hulp in de vorm van een lening of investering. Ondernemers die ideeën hebben voor verduurzaming van hun bedrijfsvoering maar hierbij tegen obstakels aanlopen, kunnen de hulp van DE-on inschakelen. DE-on werkt met geld van de provincie -van u dus- en daarom wilden wij graag, naast de gebruikelijke rapportagemomenten, meer inzicht krijgen in de werkzaamheden en projecten van DE-on.

Tijdens een werkbezoek hebben we kennisgemaakt met één van de grotere projecten waar DE-on bij betrokken is: Groen Gas Almere. Dit is een grote biovergister waar mest en organisch afval wordt vergist zodat groen gas ontstaat. Dit gas wordt geleverd aan het aardgasnetwerk. Bij het vergistingsproces komt CO2 bij, en zeer binnenkort wordt dit opgevangen en geleverd aan ondernemers in de buurt. Daarmee is een extra schakel aan de duurzame keten toegevoegd.

Groen Gas Almere is een jong bedrijf dat een mooie bijdrage levert aan de verduurzaming van Flevoland en aan het halen van onze klimaatdoelen. Niet alleen wind- en zonne-energie, maar ook andere vormen van hernieuwbare energie moeten worden onderzocht en waar mogelijk gebruikt. Met DE-on heeft de provincie een prachtig instrument om toe te werken naar het doel: Flevoland energieneutraal. Wij zijn dan ook erg blij met het werk dat door DE-on al is gedaan en hopen dat nog veel meer ondernemers met goede ideeën op weg geholpen kunnen worden om hun duurzame plannen te realiseren.

Archief > 2017 > juni