Eppo Bruins bezoekt Lelystad

IMG_3838donderdag 09 maart 2017

Op 7 maart bracht ChristenUnie kamerlid Eppo Bruins een bezoek aan Lelystad. Het kamerlid, met onder andere onderwijs, economische zaken en innovatie in zijn portefeuille, liet zich informeren over de wijze waarop Lelystad jongeren ondersteunt bij hun opleiding en toeleiding naar werk. Belangrijke boodschap aan het kamerlid was dat partners behoefte hebben aan ‘regelruimte’.

Entree Arbeid
Samen met provinciaal fractievoorzitter en kandidaat nummer 24 voor de Tweede Kamerverkiezingen Harold Hofstra bezocht Bruins het traject ‘Entree Arbeid’, waarin jongeren naar school gaan en een vakdiploma behalen. Dit gaat om jongeren voor wie verder doorstromen binnen het middelbaar beroepsonderwijs nu geen optie is. De Eduvier onderwijsgroep, met onderdelen van het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs, Werkbedrijf Lelystad, de gemeente en het MBO college werken hierbij nauw samen. Ze leren binnen ‘Entree Arbeid’ de beroepsvaardigheden die ze straks nodig hebben om een plek in te nemen op de arbeidsmarkt. Daarnaast krijgen ze taal- en rekenles, gericht op het werk dat ze gaan doen. Hierbij staat het behalen van een gerichte arbeidskwalificatie (het nieuwe vakdiploma), dat zicht geeft op een duurzame arbeidsplek en zelfredzaamheid, voorop. Samenwerking met werkgevers is hierbij voor succesvolle uitstroom essentieel.

Studeren met Topmentaliteit
Ook werd er een bezoek gebracht aan het MBO college Lelystad en kregen de bezoekers uitleg over het programma ‘Studeren met Topmentaliteit’. De focus binnen dit programma ligt met name op 21e-eeuwse vaardigheden zoals creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, communiceren, ICT-vaardigheden, sociale en culturele vaardigheden en natuurlijk samenwerken. De studenten leren hun eigen kwaliteiten beter te herkennen, krijgen inzicht in hun (groei)mogelijkheden en gaan aan de slag met leeftijdsgenoten om te reflecteren op zichzelf en elkaar. Het uiteindelijke doel van het programma is om de studenten een nog betere kans te geven op succes binnen de arbeidsmarkt of in een vervolgstudie.

Ruimte om te experimenteren
Samenwerken vergt pionieren en daarbij moeten regels niet leidend zijn. Eppo Bruins was onder de indruk van de passie, de creativiteit en de durf die de partners laten zien om de jongeren te ondersteunen bij het onderwijs en de toeleiding naar werk. “In Lelystad worden kwetsbare jongeren aangesproken op hun eigen talenten. Zij worden opgeleid voor een diploma dat laat zien wat zij in huis hebben. Dat vergt flexibiliteit en ruimte voor de professionals om maatwerk te leveren en daar wil de ChristenUnie zich graag hard voor maken” aldus het kamerlid.

Archief > 2017 > maart