TIJDLIJN: ACTIES VAN CU AANGAANDE HET OPENBAAR BUSVERVOER

tijdlijn busvervoer EBSwoensdag 24 april 2024 12:45

Inmiddels is het anderhalve week geleden dat vervoerder EBS de nieuwe (tijdelijke) dienstregeling is gaan rijden. De capaciteit die zij hebben, wordt momenteel gecentreerd op een kleiner aantal lijnen. Dit houdt in dat een aantal lijnen (tijdelijk) komen te vervallen, maar dat op de hoofdlijnen uitval kan worden beperkt. Het doel hiervan: meer zekerheid voor reizigers en minder druk voor het personeel.

Hoewel dit voor nu een tijdelijke oplossing is, zijn we er nog niet.
Hieronder de stappen die wij hebben gezet en welke wij zullen (blijven) zetten:

Hoewel dit voor nu een tijdelijke oplossing is, zijn we er nog niet. Het doel is om in december de dienstregeling te laten rijden zoals in de concessie is afgesproken.
Aangezien goed openbaar vervoer bij ChristenUnie Flevoland hoog in het vaandel staat, hebben wij hier de afgelopen maanden verschillende stappen op ondernomen. Hierbij een tijdlijn:

• Toen wij uit verschillende hoeken van de samenleving klachten hoorden over de dienstregeling van de nieuwe concessie, hebben wij mondelinge vragen (tot 4:50) gesteld over de aard en oorzaak van dit probleem en hebben wij snelle oplossingen gevraagd met betrekking tot doelgroepenvervoer.

• Vervolgens hebben wij schriftelijke vragen gesteld rondom dit probleem.

• Om opheldering te krijgen over dit probleem hebben wij als ChristenUnie Flevoland Statenbreed een interpellatiedebat aangevraagd en zijn we samen met ervaringsdeskundigen, gedeputeerde heer De Reus, EBS en reizigersorganisatie ROVER rond de tafel gegaan.

• Om ervoor te zorgen dat er een constante vinger aan de pols wordt gehouden op het proces om naar een volledige dienstregeling toe te werken en om kaders te stellen van onze verwachtingen van EBS hebben wij een motie ingediend, die unaniem (op 1 stem na) Statenbreed is aangenomen.

Als ChristenUnie Flevoland zijn we absoluut niet blij met een afgeschaalde dienstregeling die niet is wat we voor ogen hadden tijdens de aanbesteding en het afsluiten van deze concessie. Wij volgen de ontwikkelingen in dit proces op de voet en zullen blijvend peilen en toetsen om samen te werken naar de volledige dienstregeling die in dec 2024 van start moet gaan zodat het openbaar vervoer wordt waar we ons sterk voor gemaakt hebben, namelijk betrouwbaar en bereikbaar.

Wordt vervolgd…