ChristenUnie Flevoland en GroenLinks Flevoland stellen samen vragen over de huisvesting van statushouders in Lelystad

gemeente-Lelystad-150maandag 20 april 2020 15:02

De fractie van de ChristenUnie heeft samen met de provinciale fractie van de GroenLinks op vrijdag 17 april jl. kritische vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten naar aanleiding van het bericht van Omroep Flevoland dat de Gemeente Lelystad meer tijd nodig zegt te hebben om een plan te maken voor de vestiging van statushouders in diezelfde gemeente. De gemeente stelt dat de #coronacrisis zorgt voor vertraging.

De gemeente Lelystad had in 2018/2019 al een achterstand opgelopen in het huisvesten van statushouders. De provincie, als toezichthouder op deze gemeentelijke taak, had van de gemeente Lelystad gevraagd om voor 1 mei met een nieuw plan te komen. Nu lijkt de coronacrisis roet in het eten te gooien, maar bij de fracties van GroenLinks en de ChristenUnie zorgt dat voor vraagtekens.

Als de coronacrisis inderdaad zorgt voor vertraging bij het opstellen en de uitvoering van een nieuw plan, dan zou verwacht kunnen worden dat dit ook geldt voor de andere gemeenten in Flevoland. Tot nu toe zijn daar geen berichten over gehoord. Volgens de ChristenUnie en GroenLinks loopt de kwetsbare groep van statushouders het risico om de dupe te worden van mogelijke onwil van de gemeente Lelystad om het beleid rond dit dossier voortvarend op te pakken. Daar zijn de partijen kritisch over en dit wordt dan ook nauwlettend gevolgd.

De Provincie Flevoland kan als toezichthouder zelf zorgen voor huisvesting en dan vervolgens de rekening neerleggen bij de gemeente Lelystad, zo bleek uit de beantwoording van eerder door de ChristenUnie gestelde vragen.

De provinciale fractie van de ChristenUnie heeft in de voorbereiding en bij het opstellen van deze vragen samengewerkt met GroenLinks Lelystad en ChristenUnie Lelystad.

Schriftelijke vragen

Vraag 1 Is het college bekend met het genoemde nieuwsbericht? Zo ja, klopt de inhoud van dit nieuwsbericht?

Vraag 2 Waarom is het plan van aanpak dat de gemeente Lelystad t.a.v. huisvesting statushouders tot op heden heeft ingediend volgens Gedeputeerde Staten geen structurele oplossing?

Vraag 3 Kan het college van Gedeputeerde Staten aangeven wat de uitgangspunten en randvoorwaarden zijn voor een structurele oplossing t.a.v. huisvesting statushouders in de gemeente Lelystad?

Vraag 4 Stemt het college van Gedeputeerde Staten in met het verzoek van de gemeente Lelystad voor uitstel tot 1 oktober 2020? - Zo’ja onder welke voorwaarden? - Zo’nee welke acties gaat Gedeputeerde Staten ondernemen om uiterlijk op 1 mei 2020 het plan van aanpak te ontvangen?

Vraag 5 Wanneer de gemeente Lelystad niet tijdig voldoet aan de haar verplichte wettelijke taken t.a.v. huisvesting statushouders, welke rol pakt Gedeputeerde Staten vanuit de gestelde beleidskaders interbestuurlijk toezicht en daarvoor beschikbare instrumenten?

Vraag 6 Wanneer gaat de provincie over tot vervolgstappen richting de gemeente Lelystad conform de interventieladder?

Vraag 7 Zijn er volgens het college van Gedeputeerde Staten aanwijzingen dat er statushouders in Lelystad die nu al in de problemen komen vanwege gebrek aan huisvesting? Zo ja, wat is de aard en de omvang van deze problemen?

Vraag 8 Mochten de maatregelen die genomen worden in verband met het coronavirus inderdaad belemmerend en vertragend werken, heeft het college vanuit de andere Flevolandse gemeenten signalen ontvangen dat dit ook voor hen problemen kan gaan opleveren voor de doelstelling dit jaar?