Verspilling van geld?

200123 rotonde dronterweg.jpgdonderdag 23 januari 2020 11:30

Soms lijkt de provinciale politiek ver van de ‘gewone’ burger af te staan. In werkelijkheid gaat het vaak over zaken die juist de inwoners van onze provincie aangaan. Daarom vinden wij het belangrijk en prettig om zoveel mogelijk die inwoners te betrekken bij ons werk.

Enige tijd geleden ontvingen wij een bericht van een burger waarin hij zijn zorgen met ons deelde over de plannen van de provincie voor een aan te leggen rotonde op de N309 tussen Dronten en Lelystad. Op dit moment is het verkeer op het betreffende punt geregeld met verkeerslichten en die voldoen prima. Ook is er geen sprake van een onveilige situatie voor fietsers. Hij vroeg zich daarom af of er geen sprake is van geldverspilling en of het geld dat voor de rotonde is gereserveerd niet beter aan andere zaken uitgegeven kan worden. Wij waarderen het meedenken en de betrokkenheid die uit deze vraag blijkt zeer. Ook vinden we het belangrijk om te allen tijde kritisch te blijven op het beleid van de provincie en daarom hebben we om opheldering gevraagd.

Uit de informatie die we hebben ontvangen blijkt dat de betreffende verkeerslichten zijn afgeschreven en, gelet op de onderhoudstoestand, toe zijn aan vervanging. Ook blijkt dat, gezien de hoeveelheid verkeer, een rotonde op dit punt passender is. Dat in het verleden is gekozen voor verkeerslichten had te maken met de toenmalige uitgebreide busverbinding tussen Dronten en Lelystad, maar dit is inmiddels, door de komst van de Hanzelijn, niet meer van toepassing. Het onderhoud van een rotonde is veel goedkoper dan die van (de technische installatie van) verkeerslichten; bovendien is een rotonde duurzamer doordat er langzamer wordt gereden en minder hoeft te worden gestopt en opgetrokken. Al met al voor ons voldoende argumenten om het nut van deze maatregel in te zien. Mocht dit anders zijn geweest, dan hadden we verschillende instrumenten ter beschikking gehad om te vragen dit besluit te herzien, bijvoorbeeld schriftelijke vragen stellen of een ‘motie vreemd aan de orde van de dag’ indienen.

Zijn er zaken in het provinciale beleid waar u vragen over heeft, of bent u benieuwd naar de werkwijze van de provinciale politiek? Wij stellen uw betrokkenheid bijzonder op prijs. U kunt ons bereiken via ons fractiebureau. Leest u ook al onze nieuwsbrief? U kunt zich hierop abonneren via onze website.

Archief > 2020 > januari