IPO Jaarcongres 2019: Economie van de toekomst

IPO jaarcongres foto.jpgmaandag 21 oktober 2019 11:05

Op 1 en 2 oktober 2019 was het jaarlijkse Interprovinciaal Overleg (IPO) jaarcongres. Dit jaar was Groningen de gastprovincie. Het thema was ‘Economie van de toekomst’. Samen met het ChristenUnie Flevoland team bestaande uit Statenleden Tamara Strating, Lubbert Schenk, ikzelf en gedeputeerde Harold Hofstra waren we hierbij aanwezig.

Op de eerste dag werden er Masterclasses gegeven in het Gronings Provinciehuis; bijvoorbeeld over het klimaatakkoord, lobbyen en belangenbehartiging. Ook was er een interessante Masterclass over de geschiedenis van het Gronings aardgas. ’s Avonds werd er in de Der Aa-kerk een sociale avond met diner gehouden. Hier hebben we ook veel collega-Statenleden en - Gedeputeerden van de ChristenUnie uit andere provincies kunnen ontmoeten. Ook enkele prominente politici zoals Jetta Klijnsma, tegenwoordig CdK in Drenthe, en Johan Remkes 'van het stikstofadvies' waren aanwezig.

Op de tweede dag werd er in de Martini kerk een plenair ochtendprogramma gehouden met o.a. pitches van start-ups uit verschillende provincies en een keynote van historicus Philipp Blom. Vervolgens werden er door de provincies workshops gehouden. Ik mocht hierbij samen met collega statenlid Hicham Ismaili Alaoui (GL) en gedeputeerden Cora Smelik (GL) en Jan Nico Appelman (CDA) bijdragen aan de Flevolandse workshop die ging over circulaire ketens en hun vraagstukken.

Twee ondernemers spraken hierbij over circulair ondernemen in Flevoland. Wist u dat er initiatieven zijn om vegaburgers te maken uit de schillen van Flevolandse aardappelen en dat de ontworpen Floriade bruggen zullen bestaan uit hergebruikte lokale grondstoffen? De circulaire economie en het hergebruik van grondstoffen staat nog in de kinderschoenen, hierbij is ruimte nodig voor innovaties om tot geschikte oplossingen te komen voor toekomstige vraagstukken. Dit vergt pionieren en ook het lef en durf om soms te falen. Wellicht zijn vijf vegaburgers en de twee Floriadebruggen wel onze Flevolandse variant op de bijbelse vijf broden en twee vissen - maar dan op circulair gebied. Een klein begin, maar laat het een start zijn zodat we bewuster met zowel nieuwe als hergebruikte grondstoffen omgaan in Flevoland.

Om deze twee dagen af te sluiten zijn we tot slot nog even langsgeweest bij de Natuurtop die ook in Groningen werd gehouden. Al met al kan ik zeggen dat het een geslaagd eerste IPO congres was. Volgend jaar vindt het IPO congres plaats in Noord-Brabant, het zonnige zuiden.

Bryant Heng,
Statenlid