Circulaire Economie

20170503 circulaire economiewoensdag 03 mei 2017 10:44

Circulaire economie is een redelijk nieuw begrip en is de tegenhanger van een lineaire economie. Circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Heel anders dus dan in het huidige lineaire systeem, waarin grondstoffen worden omgezet in producten die aan het einde van hun levensduur worden vernietigd.

Circulaire economie is een thema dat in zeer korte tijd hoog op de beleidsagenda’s van overheden is gekomen, en waarop op dit moment ook vanuit creatieve bedrijven en onderzoeksinstellingen een grote innovatieslag plaatsvindt. De overgang van een lineaire naar een circulaire economie vergt een systeemverandering op fundamenteel niveau. De maatschappelijke voordelen lijken veelbelovend en voor Nederlandse bedrijven ontstaan grote nieuwe kansen maar tegelijkertijd stelt deze nieuwe economie ons ook voor nieuwe uitdagingen. Nog meer samenwerking is noodzakelijk, zowel regionaal en lokaal en tussen overheden en bedrijven als tussen bedrijven onderling en overheden onderling.

Op donderdag 13 april 2017 vond in Haarlem het Europees Forum Circulaire economie plaats. Het Europees Forum was een samenwerking tussen de Provinciale Staten van de Randstadprovincies. Namens onze fractie waren Lloyd Ferdinand en Harold Hofstra hierbij aanwezig. We kregen een toelichting van Jacqueline Cramer, voormalig minister en nu ambassadeur circulaire economie van de Metropoolregio Amsterdam. Zij gaf ons een mooi inzicht in de huidige ontwikkeling op het gebied van circulaire economie. Er zijn nog veel stappen te zetten maar de noodzaak van deze ontwikkeling werd deze avond nog eens duidelijk onder de aandacht gebracht.

Wij vinden de overgang naar een circulaire economie een zeer goede ontwikkeling en steunen die van harte. Ook in Flevoland zullen we de komende jaren meer en meer toegroeien naar een circulaire economie, iets wat volledig past bij een duurzame provincie. Dat vinden wij heel belangrijk, daarom zullen wij ons hiervoor inzetten en het onderwerp onder de aandacht blijven brengen.

Archief > 2017 > mei