Petra Brouwer: “Speciale knop op deur voorkomt dat ouderen kunnen ontsnappen”

Petra Brouwer.pngmaandag 20 april 2020 13:32

Petra Brouwer is Helpende in Woonzorgcentrum De Hanzeborg in Lelystad. Al jaren ondersteunt ze de ouderen en herstellende in dit verzorgingstehuis. Ze vertelt over de uitdagingen waar zij en haar team voorstaan.

De deur op slot

“In woonzorgcentrum De Hanzeborg hebben we nog geen officiële besmettingen, maar we zitten wel in een bijzondere situatie. De bewoners mogen al een tijdje niet weg en bezoek is niet welkom. Omdat sommige bewoners niet luisterden is er een speciale knop op de deur gezet waar door voorkomen wordt dat bewoners ontsnappen. De Hanzeborg zit nu echt op slot. Voor ouderen is dat zwaar. Onderling ontstaan er spanningen, bijvoorbeeld omdat de bewoners die de deur uitgingen, nu verantwoordelijk worden gehouden voor de aanscherping van de maatregelen.”

Extra belasting van het team

“Fysiek contact met familie is niet meer mogelijk. Familie moet boodschappen en kleding achterlaten bij karren achter de voordeur. Die kleding en dat voedsel moeten het hele gebouw door naar alle kamers, maar omdat je niet met meer dan twee mensen in de liften kan, neemt dat bijzonder veel tijd in beslag. Doordat ouderen hun familie niet kunnen zien, gaan ze massaal met hun familie bellen. De telefoon wordt hun grootste vriend. Het nadeel daarvan voor het personeel, is dat ze ook sneller voor kleine probleempjes het personeel bellen. Ze worden soms te ‘bellerig’ waardoor wij veel extra werk hebben.“

Praktisch oplossingen

“Als verzorgend personeel proberen we samen met de cliënten er het beste van te maken. Onlangs hadden we bijvoorbeeld een oudere met tropische vissen op de kamer. De filter van het aquarium deed het niet en de familie van de cliënt mocht niet komen om het te vervangen, waardoor de cliënt helemaal in tranen was. We proberen dan praktisch te zijn. In dit geval is één van de medewerkers van de Hanzeborg met aquariumervaring zelf aan de slag gegaan om de vissen te redden.”

Toekomst

“Ondanks de vreemde situatie ben ik eigenlijk niet pessimistisch. We hebben zware griepepidemieën meegemaakt. Dan overlijden er soms ook veel patiënten in korte tijd. In verhouding daarmee is er nu eigenlijk niks aan de hand, wat de situatie dragelijker maakt. We weten tegelijkertijd dat bom ook opeens kan barsten. Dat kan morgen of over twee weken zijn. Daar hopen we niet op en doen er alles aan om het te voorkomen.”

karren Hanzeborg (nieuwsbrief april).png

De karren waar familieleden spullen kunnen achterlaten voor bewoners van de Hanzeborg